Inget tryck i bromsen på Baotian trots luftning

En engångsspruta med en slangstump är en bra "pump" när man ska lufta mindre bromssystem.

Inget tryck i bromsen på Baotian trots luftning

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har bytt skivbromsbelägg samt renoverat bromsoket till en Boatian som "stått" länge. Har bytt två o-ringar i oket. Kolven är fin – men! Vid luftning – inget tryck från handtaget.

Har provat den gamla hederliga metoden, att trycka in ny olja bakvägen via luftnippeln, olja + lite luft fylls i "behållaren, men ingen bromsfunktion. byte till ett annat bromshandtag hjälpte inte, vad kan problemet vara? Inget läckage utvändigt. Kan kolven i handtaget läcka igenom så det inte kommer ut något tryck?

Tommy Larsson

 

Svar: Det är väldigt små volymer bromsvätska som rör sig i bromsen på en tvåhjuling och därför märks minsta lilla luftbubbla tydligt så att handtaget blir "svampigt". Att lufta nerifrån och upp är som sagt en klassisk metod då man ju jagar ut luftbubblorna uppåt – alltså åt samma håll som de själv strävar åt på grund av gravitationen.

Men när man trycker i bromsvätskan nere vid okets luftnippel är det noga med att man inte fyller på med ny luft. En vanlig oljekanna duger sällan då dess pump är relativt otät och kan suga i sig luft. Bäst är en större engångsspruta med en genomskinlig slangstump som man trär över luftnippeln. Då ser man även eventuella luftbubblor.

I vissa bromssystem finns det dock skrymslen där luftbubblorna kan fastna och därför kan man ibland behöva luta mopeden/motorcykeln så att dessa skrymslen kommer högst upp så att bubblorna inte hänger kvar utan ger sig iväg uppåt. Man får tänka på att luften söker sig till högsta punkten så en böj på bromsslangen kan vara en "bubbelsamlare" och kanske måste rätas ut tillfälligt under luftningen.

Ibland kan det även ta tid innan de sista bubblorna hittar upp till bromshandtagets cylinder och då kan man låta det stå över natten och fortsätta luften dagen därpå. Om det inte läcker ut någon vätska någonstans kan det ändå vara ett internt läckage – då läcker vätskan förbi kolven i handtaget. Varje gång man trycker in handtaget läcker vätskan förbi kolven istället för att tryckas ner mot oket. Det blir rundgång på vätskan. Men om du har bytt handtag och detta även innefattar huvudcylinder låter det osannolikt att bägge dessa skulle vara defekta.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

10 kommentarer

Gurra: @hrister.andersson.54: jag misstänker att det är larmet som spökar. Koden har förkommit och när jag kopplar bort larmet går bilen naturligtvis inte att starta!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842