Kraftlös NV Autoped

Fråga: Hej. Har en nyrenoverad NV Autoped 40cc, startar bra men den är kraftlös och så fort jag belastar den så går den ner i varv och vill inte dra. Har ställt förtändning mm bytt packboxar. Tacksam för tips och råd.

Nicklas

 

Svar: Det låter som att kompressionen är dålig i motorn. Kolla med en kompressionsprovare i tändstiftshålet. Trampa en stund och håll full gas. Mätaren ska gå upp till 4 – 6 kilo om allt är okej. Om packboxarna läcker får motorn orolig tomgång och vill ofta rusa trots att man släpper gasen. Dessutom blir den svårstartad och man får rullstarta med hög fart om den ska gå igång.

Jag förutsätter att motorn är otrimmad. ”Generösa” kolvjack kan få vilken motor som helst att tappa all kraft på låga varv.

Det kan ju även vara bränsleblandningen som är felaktig. Kör några kilometer på full gas och stäng av motorn i farten. Rulla in till vägkanten och ta ur tändstiftet. Om blandningen är korrekt ska stiftets isolatorfot vara brun i färgen. Är den svart är blandningen för fet och är den vit, eller grå/vit, är blandningen för mager.

Här är tekniska data för två Autopeder (kedja och rem) på 40 cc:

                                           Kedjedrift                          Remdrift

Förtändning:                      2,0 mm                                2,0 – 2,5 mm

Brytaravstånd:                    0,40 – 0,5 mm                     0,40 – 0,5 mm

Huvudmunstycke:              48                                        52

Trottelnålsposition:             3:e spår uppifrån                 3:e spår uppifrån

Nålmunstycke:                    2,06                                     2,06

 

Jim Lundberg

Kraftlös NV Autoped
Så här förstör man en motors lågvarvsegenskaper. En överdriven kolvlucka ”jack” leder till att motorn tappar all kraft på låga varv – eller att den blir okörbar.
Rulla till toppen