Inkörning av nyrenoverad ILO FP 50

Inkörning av nyrenoverad ILO FP 50

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Har nu renoverat en ILO FP50, det vill säga nya ringar, ny kolvbultsbussning, nya packningar, packboxar och så vidare. Motorn är nu monterad. Behöver jag köra in den lugnt? Vad rekommenderas vid första start?

Ha en fortsatt bra motorsommar!

Fredrik

 

Svar: Det krävs igen särskild inkörning, annat än att man inte belastar motorn så hårt under de första milen. Lagren behöver ingen inkörning. Om däremot cylindern är borrad så bör man ta det lite lugnare då en nyborrad motor både går tungt, blir varmare och har små spel – allt som tillsammans kan orsaka en nypning av kolven. Full gas i branta uppförsbackar kan man undvika de första tiotalet milen. Låt också motorn få gå på tomgång någon minut innan den får arbeta.

Det som är viktigt efter en renovering är egentligen de första sekunderna efter första starten då många råa ytor ska anpassa sig mot varandra. Av den anledningen ska man alltid smörja in de rörliga delarna vid monteringen. Man stryker ut lite olja i cylindern och droppar lite på kolvbult och ramlager. Packboxar får aldrig monteras torra då de i så fall kan smälta vid första starten.

Om man känner att man kan ha glömt något smörjställe lossar man förgasaren och sprutar in lite olja i insuget och drar runt motorn några varv innan första starten. ILO FP 50 har kopplingen i anslutning till vevhuset och lamellerna får då sin smörjning av oljan i bensinen. Av denna anledning får man inte dränka motorn i olja för då kommer kopplingen att slira så att motorn kanske inte ens går att trampa igång.

Skulle så ske får man lossa pluggen under kedjedrevet på motorns vänstra sida och hälla i en matsked lacknafta eller bensin i hålet. Mopeden måste lutas åt höger. Sedan skruvar man in pluggen och rullar mopeden några meter med indragen koppling så att lamellerna tvättas rena. Efter detta tar man ur pluggen och lutar mopeden åt vänster så att all sörja rinner ut.

Ha en trevlig motorsommar själv!

Jim Lundberg

Om lamellerna får för mycket smörjning på grund av chokning, flödande förgasare eller annat kan man lossa pluggen under drevet och hälla en några matskedar lacknafta eller bensin i hålet. Rulla sedan mopeden med indragen koppling och häll ur vätskan.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Uppgradera dina stötdämpare!

2 kommentarer

Cruzze: Ping ning sing på er i sommarvärmen! Upplevde nåt liknande, även om det var med kvalitetsgrejer för många år sedan när jag skulle försöka laga min brors Ford Sierra 2.0 Laser automat (måste vara...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842