Mercury tjuvstannar

Mercury tjuvstannar

Publicerad

Fråga: Jag har en Mercury 1955 med 302" och C4 -åda från en 1981-års van. Den har en fyrports Edelbrock 500-förgasare. Jag har haft problem först med att den flöda och stiften blev svarta. Har skruvat lite på förgasaren och fått till en snålare gång så stiften inte blir svarta. Sen stannade bilen i alla fall och jag upptäckte svart "damm" i förgasaren och även ett rejält smutsigt bränslefilter vid förgasaren. Jag skruvade isär förgasaren och blåste rent med tryckluft. Blåste rent bränsleledningen från tanken och fram till förgasaren - mycket smuts. Nya bränslefilter. Kopplade sedan in en båttank i skuffen istället för originaltanken då den troligtvis är orsaken till smutsen och dammet.

Då startar bilen bra, har en bra tomgång och jag är nöjd och glad. Bilen går bra på en femmils resa men när jag kommer till tätbebyggt område där jag behöver gå ner i fart och varv så stannar bilen. Men startar igen med krav på lite extra gas. Kör vidare till bilträffen jag ska på och släpper på gasen vid entrén - då stannar bilen igen.

Samma visa när jag ska hem. Startar och går bra men när jag efter fem mil kommer till rondellen i min by så stannar bilen! Mycket frustrerande. Jag har även provat annan tändspole (den sitter på skärmen så borde heller inte bli så varm), provat att köra utan tanklock om det skulle vara vakuum i tanken. Några tips?

Rikard

Svar: Det låter som motorn inte får tillräckligt med bränsle/rätt bränsleblandning när den är varm. En gissning är att choken ligger i eftersom den har bra tomgång när du startar. En varm motor med choke går inte bra och kan lätt tjuvstanna.

Vore det min bil skula jag börja felsökningen där, samt ha lite koll på om det kommer tillräckligt med bensin.

Fler tips? Lämna dem i rutan för kommentarer nedan.

Robert Gustavsson

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Uppgradera dina stötdämpare!

2 kommentarer

Cruzze: Ping ning sing på er i sommarvärmen! Upplevde nåt liknande, även om det var med kvalitetsgrejer för många år sedan när jag skulle försöka laga min brors Ford Sierra 2.0 Laser automat (måste vara...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842