Rost i tanken på David Brown 900

David Brown 850 (arkivbild).

Rost i tanken på David Brown 900

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har problem med min traktor, DB900 -58:a, då dieseltanken av plåt har rostat inuti såpass mycket att jag får rostflagor som sätter igen filtren. Jag har försökt att pumpa ur -> filtrera -> släppa tillbaks dieseln men blir inte av med böset. Tanken är byggd så att man inte kan se in i den ordentligt så nu tänker jag öppna ett rejält hål på toppen, kanske 15 * 20 cm för att kunna se & rengöra ordentligt. Nu undrar jag hur får jag tätt igen? Är det lämpligast att klippa till en plåtbit något större än hålet & löda eller svetsa dit? Hur bör jag behandla tanken invändigt när jag är klar? Man kan ta upp ett sådant hål för det syns inte sedan när tanken är monterad på traktorn igen.

/Mats

 

Svar: Hej Mats. Mitt råd blir kort och gott: Byt bränsletank! Min erfarenhet av flera liknande fall är att tanken kommer att fortsätta rosta på insidan nästan oavsett vad du gör för att förindra det då både bränsle och luft alltid innehåller en viss mängd fukt. Att byta tank är dessutom betydligt enklare och framförallt att rekommendera ur ett säkerhetsperspektiv.

Lycka till med din David Brown 900, i slutet av 1950-talet en populär brittisk traktor som i Sverige såldes av AB Arvika-Thermaenius i Katrineholm.

/Per Ericsson

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Uppgradera dina stötdämpare!

2 kommentarer

Cruzze: Ping ning sing på er i sommarvärmen! Upplevde nåt liknande, även om det var med kvalitetsgrejer för många år sedan när jag skulle försöka laga min brors Ford Sierra 2.0 Laser automat (måste vara...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842