Ta bort tätningarna på avtätade kullager

Fråga: Hej. Fick hem en lagersats till ILO G50-motor. Fem av dom är tätade med gummi ser/känns det som. Vill instinktivt inte ha dem så i växellådan eller som ramlager. Det skall visst vara lätt att pilla bort tätningarna, hur skulle Du/Ni gjort?

Hälsningar

Peter

 

Svar: Det är ganska vanligt nuförtiden att man levererar spårkullager med tätningar fast det inte ska vara så i alla applikationer. Förmodligen är det billigare att använda samma typ av lager i alla satser och sedan får kunden anpassa lagren till sin motor. Lager från låglöneländer är så billiga att den extra kostnaden för tätningarna är så att det nettopriset ändå blir lägre än om man skulle anpassa varje sats.

Inget lager i ILO Pianomotorn ska ha/behöver vara avtätat. Ramlagren ska inte ha dessa tätningar. Vissa motorfabrikat, som äldre ILO (FP 50) samt Zündapp, har ibland ramlager med plåtsidor (dammskydd) av någon anledning. Men gummisidor är helt täta och släpper visserligen inte ut fettet som de är packade med från fabrik, men släpper inte heller in färsk olja från bränslet. Dessutom blir alla slitpartiklar instängda i lagret.

Sidorna sitter bara intryckta i ett spår i den yttre lagerringen och är lätta att knäppa loss med en lite vass skruvmejsel. Däremot kan man lämna kvar ena tätningen på det lager som sitter innanför kedjedrevet. Axeln till drevet har visserligen en packbox i hålet, men vill man ha både ”hängslen och livrem” kan man låta tätningen närmast packboxen sitta kvar i lagret.

Då får man två tätningar på rad som minskar risken för oljeläckage vid axeln. Samtidigt är ju lagret öppet in mot växellådan och får smörjning av växellådsoljan. Men man bör i så fall smörja in packboxen med lite fett eftersom den annars kommer att gå torrt då tätningen i lagret inte släpper fram oljan till den.

Jim Lundberg

Ta bort tätningarna på avtätade kullager
Packboxen vid kedjedrevet på ILO Piano. Om man vill kan man låta ena tätningen på lagret innanför packboxen sitta kvar som en ”extra försäkring” mot oljeläckage, men det är långt ifrån nödvändigt.
Rulla till toppen