För klena kablar på Monark Monarped?

För klena kablar på Monark Monarped?

Publicerad

Fråga: Beställde kabel för nytt elsystem på moppe Monark 1292 med ILO G50-motor. Kände mig säker på att det skulle vara 0.75 kvadrat men kablarna som sitter på mopeden är grövre vid jämförelse. Vad skall det vara? Kan jag använda dessa 0,75 eller skjuter effekten upp, poppar glödlamporna då?

Tacksam för all hjälp.

Peter

 

Svar: De flesta äldre mopeder har en kabelarea på 1 kvadratmillimeter (1 mm2) vilket är lite udda idag då arean brukar ligga på 0,75 eller 1,5 mm2 i kabelbutiken. Ju tunnare kablar man har, desto större blir spänningsfallet i dem. Det kommer alltså inte fram lika mycket ström och spänningen blir lägre vid förbrukaren så att lamporna kan lysa lite svagare och tutan låter lite klenare.

Tyvärr så kan man inte alltid använda nästa steg upp – alltså 1,5 mm2 då dessa kablar oftast blir för tjocka för både kopplingsplintar och kabelslangar. Om du istället väljer 0,75 mm2 så blir det ingen dramatisk spänningssänkning hos lamporna och tutan. Det enda som drar mycket ström på en moped är framlampan och kan man välja tjockare kablar till denna är det en liten fördel. Tutan drar också en del ström, men används ju ytterst sporadiskt.

Vill du använda rätt kabelarea så finns det kablar i flera färger med arean 1 mm2 hos Elproman i Stockholm.

Jim Lundberg

Kopplingsschema till äldre Monark Monarped. Om motorn har en dödarknapp går det även en svart kabel från motorn till denna knapp. Strömkabeln till lyse och tuta är gul.

Enligt svensk kabelstandard för mopeder är:

Gul: Ström (belysning m.m.)
Svart: Dödarknapp (avstängning)
Grå: Baklyse
Grön: Bromsljus
Brun: Tuta

Kopplingsschema till nyare Monark Monarped med separata kablar för bak- och bromslyse.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Uppgradera dina stötdämpare!

2 kommentarer

Cruzze: Ping ning sing på er i sommarvärmen! Upplevde nåt liknande, även om det var med kvalitetsgrejer för många år sedan när jag skulle försöka laga min brors Ford Sierra 2.0 Laser automat (måste vara...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842