Hur hårt ska muttrarna dras i kopplingen på Victoria MS 51?

Hur hårt ska muttrarna dras i kopplingen på Victoria MS 51?

Publicerad

Fråga: Hej Jim, skrev för en tid sedan om min Victoria MS 51-motor som centrummuttern till kopplingen lossnade på. Har nu dragit och låst denna med Loctite gänglåsning och hoppas att den sitter denna gång.

Nu till en ny fråga; hur mycket ska muttrarna till tryckplattan dras? Den bottnar ju strax under gängorna. Ska då muttrarna dras till det tar dikt emot?

Egon Jansson

 

Svar: Pinnskruvarna till kopplingsfjädrarna har en ansats under gängan som muttern stannar mot (undre bilden). På en del andra motorfabrikat saknas denna ansats och då kan man ofta dra ner muttern så långt att fjädern trycks ihop helt och blir stum.

Men på Victoria drar man bara åt muttern tills det tar stopp mot denna ansats. Något värde i åtdragningsmoment kan jag inte komma med. Om jag minns rätt är gängan M5 på dessa skruvar/muttrar och då bör åtdragningsmomentet ligga runt 0,5 Kgm (ca 5 Nm) eller lägre och det är få momentnycklar som kan ställas in på så låga värden. Skulle gängan vara M6 så gäller 1 Kgm eller lägre (ca 10 Nm).

Man får dra lite med känsla helt enkelt. Vill man ha extra sinnesro kan man ha på lite Loctite på dessa muttrar, men det är osannolikt att dessa gängar upp sig. Dels är de dragna mot ansatsen och dels så fungerar kopplingsfjädern som en låsbricka om muttern skulle släppa från ansatsen.

Jim Lundberg

Pinnskruvarna i Victoriamotorn har en ansats (pilen) som man drar muttern mot. I och med denna konstruktion kan man inte justera fjäderspänningen på respektive fjäder genom att ändra höjden på muttern.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Årsmodell på HMW 50 SL

10 kommentarer

Erik.B: Har ju gått en tid nu, men upptäckte för ett tag sedan att det visst står ett datum på mätaren... Instämplat med VÄLDIGT små siffror... Mätaren är tillverkad i november 1955!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842