Volvo PV: startmotor krånglar

Fråga: På min Volvo PV 444 1957 med B16 vill inte startmotorn ”börja dra”. När jag vrider nyckeln till startläge hör jag hur solenoiden slår till, tror jag i alla fall eftersom det klickar till. Jag får vrida nyckeln till startläge MÅNGA gånger innan den till slut börjar driva och då startar bilen. Laddningen är inte heller helt tillförlitlig, nålen på ”batteri” mätaren lutar alltid något till vänster även när jag har inga strömförbrukare är på, så jag är hela tiden osäker om den ska starta. Har ni någon idé om vad som är problemet? Beror startproblemen på den dåliga laddningen eller är det två helt separata problem? Hur märker man att kolen i startmotorn börjar bli eller är dåliga, slutar den fungera helt då?

Mikael

Svar: Många frågor kräver många svar. Jag tror att det är två separata problem. Låt oss börja med startmotorn. Om solenoiden slår till men startmotor inte drar runt beror det antingen på att solenioden inte slår till helt eller att startmotorn inte får ström. Jag gissar på de förra. Ta loss startmotorn och koppla in den direkt på ett batteri. Kontrollera om solenoiden slår till ordentligt. Hela drevet ska titta fram och utan motor att dra runt ska drevet snurra på duktigt fort.

Fungerar den som den ska vid detta tillfälle är den förmodligen okej och felet ligger i strömförsörjningen. Vi hade samma problem på vår redaktions-Saab och där visade sig felet vara glapp i solenioden. Drogs pluskabeln åt för hårt förlorade solenoiden kontakten och slog inte till helt.

När kolen är dåliga går startmotorn ganska sakta och det kan lukta lite bränt om motorn. Är de helt slut går inte startmotorn, men det är inte lika vanligt att du behöver byta kol i startmotorn som i generatorn.

När det gäller laddningen bör du först mäta spänningen över batteripolerna. Om den laddar ska spänningen ligga omkring 7,5 volt (om du fortfarande har sexvoltssystem på bilen). Om generatorn laddar behöver du inte oroa dig om amperemätaren visar för lite, speciellt inte som den startar när väl startmotorn drar runt motorn.

Om generatorn inte laddar kan det bero på att kolen är dåliga eller att laddningsreläet inte fungerar som det ska.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen