Förhållandet mellan insugsdiameter och hästkrafter på en moped

Insuget på en 1-hästarscylinder (KS 50). Storleken är 14 x 6, 5 mm.

Förhållandet mellan insugsdiameter och hästkrafter på en moped

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag undrar lite om det här med hästkrafter på cylindrar. Original är det 8 mm i insuget (1 hk) Om det är 12 mm blir det då ca 2,5 hk och är då 17 mm 5,5 hk? Du kanske har en bra och enkel förklaring på det hela?

Mvh Donald

 

Svar: Det kanske inte är riktigt så enkelt då det inte bara är insugets storlek som avgör hur stor motoreffekten blir. Det är bland annat insugets placering i höjdled i cylinderloppet som avgör hur länge (i vevaxelgrader) som insuget ska vara öppet, men framför allt är det överströmningskanaler, avgasport och avgassystem som avgör maxeffekten tillsammans med insugets utformning och storlek.

Om vi tittar på storleken hos insuget på några mopedmodeller med 1 hästkraft så gäller följande:

Puch V3 (Dakota m.fl.):     6,8 mm

Puch Maxi:                         9,0 mm

Sachs (E-Type m.fl.)           9,25 mm

Sachs (F 50 m.fl.)               10,0 mm

Zündapp (KS 50)               14 x 6,5 mm (rektangulärt)

På äldre mopeder (fram till mitten av 1950-talet) så ströp man ofta motorn med insugningsröret som då fick bli "flaskhalsen". De första Monark Monarpederna med ILO FP 50-motor har ett insug i cylindern på cirka 13 mm trots att dessa bara hade 0,8 hästkrafter. (1961 höjde man den tillåtna effekten på svenska mopeder till 1,0 hästkrafter)

Tittar man på ett insug rent geometriskt så gäller följande: Ett insug med diametern 8 mm har en genomströmningsarea på 50 mm2. Hade insuget istället varit fyrkantigt 8 x 8 mm tillkommer fyra hörn på cirkeln och då blir arean 64 mm2.

Tar vi nästa insug med 12 mm diameter blir arean 113 mm2. Fyrkantigt: 144 mm2.

17 mm i diameter ger 227 mm2. Fyrkantigt: 289 mm2.

Här ser man att en dryg fördubbling av diametern – från 8 till 17 mm ger en nästan fem gånger så stor ökning av arean 50 mm2 till 227 mm2. Och det är arean som bestämmer hur mycket bensin/luft som kan passera vid ett givet undertryck i vevhuset. Till detta tillkommer även bränslets rörelseenergi som blir påtaglig på högre varvtal.

Jim Lundberg

Ett fyrkantigt hål med samma maxmått som ett runt har ju fyra hörn som då ger en ökad area.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Uppgradera dina stötdämpare!

2 kommentarer

Cruzze: Ping ning sing på er i sommarvärmen! Upplevde nåt liknande, även om det var med kvalitetsgrejer för många år sedan när jag skulle försöka laga min brors Ford Sierra 2.0 Laser automat (måste vara...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842