Förhållandet mellan insugsdiameter och hästkrafter på en moped

Fråga: Hej Jim! Jag undrar lite om det här med hästkrafter på cylindrar. Original är det 8 mm i insuget (1 hk) Om det är 12 mm blir det då ca 2,5 hk och är då 17 mm 5,5 hk? Du kanske har en bra och enkel förklaring på det hela?

Mvh Donald

 

Svar: Det kanske inte är riktigt så enkelt då det inte bara är insugets storlek som avgör hur stor motoreffekten blir. Det är bland annat insugets placering i höjdled i cylinderloppet som avgör hur länge (i vevaxelgrader) som insuget ska vara öppet, men framför allt är det överströmningskanaler, avgasport och avgassystem som avgör maxeffekten tillsammans med insugets utformning och storlek.

Om vi tittar på storleken hos insuget på några mopedmodeller med 1 hästkraft så gäller följande:

Puch V3 (Dakota m.fl.):     6,8 mm

Puch Maxi:                         9,0 mm

Sachs (E-Type m.fl.)           9,25 mm

Sachs (F 50 m.fl.)               10,0 mm

Zündapp (KS 50)               14 x 6,5 mm (rektangulärt)

På äldre mopeder (fram till mitten av 1950-talet) så ströp man ofta motorn med insugningsröret som då fick bli ”flaskhalsen”. De första Monark Monarpederna med ILO FP 50-motor har ett insug i cylindern på cirka 13 mm trots att dessa bara hade 0,8 hästkrafter. (1961 höjde man den tillåtna effekten på svenska mopeder till 1,0 hästkrafter)

Tittar man på ett insug rent geometriskt så gäller följande: Ett insug med diametern 8 mm har en genomströmningsarea på 50 mm2. Hade insuget istället varit fyrkantigt 8 x 8 mm tillkommer fyra hörn på cirkeln och då blir arean 64 mm2.

Tar vi nästa insug med 12 mm diameter blir arean 113 mm2. Fyrkantigt: 144 mm2.

17 mm i diameter ger 227 mm2. Fyrkantigt: 289 mm2.

Här ser man att en dryg fördubbling av diametern – från 8 till 17 mm ger en nästan fem gånger så stor ökning av arean 50 mm2 till 227 mm2. Och det är arean som bestämmer hur mycket bensin/luft som kan passera vid ett givet undertryck i vevhuset. Till detta tillkommer även bränslets rörelseenergi som blir påtaglig på högre varvtal.

Jim Lundberg

Förhållandet mellan insugsdiameter och hästkrafter på en moped
Ett fyrkantigt hål med samma maxmått som ett runt har ju fyra hörn som då ger en ökad area.
Rulla till toppen