Glapp vid svänghjul på Yamaha FS1

Fråga: Har nyss köpt en Yamaha FS1 där svänghjulet glappade 0,5 – 1 mm upp och ner, jag körde med den i cirka tre mil och nu upplever jag att det glappar ännu mer. Svänghjulet är även lite skevt. Borde jag byta lager och vev i motorn eller kan jag köra med det så? Skulle även uppskatta lite tips då jag inte vet så mycket om yamahamotorer.

Adam

 

Svar: Ett radiellt (uppåt/nedåt) glapp vid svänghjulet på 0,5 – 1 mm låter väldigt mycket. Avståndet mellan svänghjulet och spolarna i tändsystemet är normalt 0,2 mm vilket innebär att man på sin höjd kan röra svänghjulet 0,2 + 0,2 = 0,4 mm – sedan tar svänghjulet i spolarna och kommer inte längre. Dessutom skulle det skrapa i spolarna vid körning vilket låter väldigt illa. Däremot kan de se ut som att glappet är stort och en tiondel eller två syns väldigt tydligt.

Det låter dock som att ramlagren är slut och behöver bytas. Vevaxeln byter/renoverar man bara om vevstakslagret är slut eller om axeln har någon form av skador. Vevstakslagret bör ha ett radiellt spel på ett par hundradels millimeter och när det närmare sig fem, sex hundradelar brukar det börja höras ett knattrande ljud vid högre varvtal. Om svänghjulet skevar så kan det vara så att det är fel på konorna på axel och i navet. Antingen skador på grund av att svänghjulet lossnat någon gång – eller så är det bara skräp mellan ytorna. Skador går ofta att putsa bort med ventilslippasta. Är det hjulet som är skevt bör det bytas.

Ett spel på några få hundradelar är inget man ser med blotta ögat men man kan känna det om man drar vevstaken uppåt/nedåt, men då bör vevlagret vara avfettat så att inte tvåtaktsoljan dämpar rörelsen. Staken kan däremot ha ett rätt stort spel i sidled (=axiellt) på ett par tiondelar, vilket är normalt. Om man vickar vevstaken från sida till sida (som en vindrutetorkare) så kan stakens lillände (där kolven sitter) röra sig flera millimeter i sidled, men detta är också normalt på en använd motor och inte rätt sätt att utvärdera ett lagers status på.

Stora Tvåtaktsboken, del 2 finns det kompletta reparationsanvisningar för 30 motorer och en av dem är Yamaha FS1. Där kan du se hur man tar isär hela motorn, åtgärdar fel samt sätter ihop den igen.

Jim Lundberg

Glapp vid svänghjul på Yamaha FS1
Glapp vid svänghjul på Yamaha FS1
Demontering av ramlager på Yamaha FS 1.
Glapp vid svänghjul på Yamaha FS1
Montering av växeltrumma.
Rulla till toppen