Är min Monark Monarped från 1953 i originalskick?

Johans Monark Monarped. Det mesta ser original ut, men plåtarna vid motorn saknas samt stagen från baknav till pakethållare. Pedalerna är troligtvis utbytta någon gång.

Är min Monark Monarped från 1953 i originalskick?

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Monark M32 från 1953, som jag inte blir riktigt klok på. Ramnumret är 1034XX och motornumret 150/12491 (tillverkningsår 1953). Tanken är utan dekal och med "Monark" i skrivstil, och det mesta tyder överhuvudtaget på en tidig 53:a enligt vad jag kunnat utläsa av din information.

Dock är den svarta "dödarkabeln" borta helt och hållet och istället sitter pysventil monterad. Dessutom verkar staget från pakethållarens bakre ände till bakhjulsnavet fattas (pakethållaren sitter alltså bara i skärmen) och pedalerna verkar vara cykelpedaler med grått gummi av "runtom-modell".

I övrigt verkar färg, patina och åldersintrycket jämnt över hela mopeden. Kan detta vara original, eller har du någon teori/förklaring på de delar som inte verkat stämma?

Tack på förhand!

MVH

Johan

 

Svar: Min Monark Monarped från 1953 (nedre bilden) har ramnummer 1006XX och är ett riktigt tidigt exemplar. Det kan ju varit så att Monark började monarpedserien med ramnummer 100000. Då är min den 600:e medan din är den 3400:e. De första monarpederna hade en dödarknapp på vid styret för avstängning av motorn. 1955 gick Monark ut med att man sålt 75 00 Monarpeder

Tyvärr så visade det sig ganska snart att ILO FP 50-motorns stållameller (smorda av oljan i bensinen) kunde slira vid start och då kom det till en pysventil som underlättade starten och som samtidigt gjorde dödarknappen överflödig. Min Monarped hade inte pysventil i originalutförande. Titta om det överhuvudtaget kommer ut en svart (=dödare) kabel från din motor. Det kanske bara finns en gul kabel (=ström) samt tändkabeln.

De första monarpederna hade ett obrutet stag från pakethållaren ner till infästningen av bakhjulet. Även här gjordes en ändring med ett kort stag/fästöra från hållaren till skärmen och sedan satt det ett långt stag från denna knutpunkt ner till bakhjulets infästning. Det kan vara så att någon tagit bort dessa stag på din moped. Jag tror inte att det fanns någon modell som saknade dessa stag.

De U-formade pedalerna med grått gummi har jag aldrig sett på en Monarped, men det är ju standardgänga på många cyklar så de är lätta att byta hos en cykelreparatör om man exempelvis kört omkull och böjt en pedal. Originalpedalerna var av svart heltäckande gummi med oval form. Tidiga exemplar hade pedalerna märkta med "John Bull" och senare stod det "Värnamo" på dem.

Jim Lundberg

Tidig reklambild på Monark Monarped 1953. Dessa hade först bakdrev med runda hål som denna, men väldigt snart kom "pentagramdrevet" med en femuddig stjärna i centrum.

Monarpeden gick åt som smör i solsken och om man sålt 75 00 exemplar redan 1955 bör Johans Monarped med löpnummer "3400" vara tillverkad 1953.

På bilden syns en Monarped med 24-tumshjul som dök upp 1954.

Undertecknads Monarped, fotograferad med en äkta instamatic-kamera 1973. Här syns det obrutna staget från pakethållare till baknav.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: 60 år med Honda Cub

4 kommentarer

Andercz: Harry "Professorn" Lundberger körde en Honda Super Cub C90, alltså en 90cc Honda Cub. https://sv.wikipedia.org/wiki/Harry_Lundberger

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842