Är min Monark Monarped från 1953 i originalskick?

Fråga: Hej. Jag har en Monark M32 från 1953, som jag inte blir riktigt klok på. Ramnumret är 1034XX och motornumret 150/12491 (tillverkningsår 1953). Tanken är utan dekal och med ”Monark” i skrivstil, och det mesta tyder överhuvudtaget på en tidig 53:a enligt vad jag kunnat utläsa av din information.

Dock är den svarta ”dödarkabeln” borta helt och hållet och istället sitter pysventil monterad. Dessutom verkar staget från pakethållarens bakre ände till bakhjulsnavet fattas (pakethållaren sitter alltså bara i skärmen) och pedalerna verkar vara cykelpedaler med grått gummi av ”runtom-modell”.

I övrigt verkar färg, patina och åldersintrycket jämnt över hela mopeden. Kan detta vara original, eller har du någon teori/förklaring på de delar som inte verkat stämma?

Tack på förhand!

MVH

Johan

 

Svar: Min Monark Monarped från 1953 (nedre bilden) har ramnummer 1006XX och är ett riktigt tidigt exemplar. Det kan ju varit så att Monark började monarpedserien med ramnummer 100000. Då är min den 600:e medan din är den 3400:e. De första monarpederna hade en dödarknapp på vid styret för avstängning av motorn. 1955 gick Monark ut med att man sålt 75 00 Monarpeder

Tyvärr så visade det sig ganska snart att ILO FP 50-motorns stållameller (smorda av oljan i bensinen) kunde slira vid start och då kom det till en pysventil som underlättade starten och som samtidigt gjorde dödarknappen överflödig. Min Monarped hade inte pysventil i originalutförande. Titta om det överhuvudtaget kommer ut en svart (=dödare) kabel från din motor. Det kanske bara finns en gul kabel (=ström) samt tändkabeln.

De första monarpederna hade ett obrutet stag från pakethållaren ner till infästningen av bakhjulet. Även här gjordes en ändring med ett kort stag/fästöra från hållaren till skärmen och sedan satt det ett långt stag från denna knutpunkt ner till bakhjulets infästning. Det kan vara så att någon tagit bort dessa stag på din moped. Jag tror inte att det fanns någon modell som saknade dessa stag.

De U-formade pedalerna med grått gummi har jag aldrig sett på en Monarped, men det är ju standardgänga på många cyklar så de är lätta att byta hos en cykelreparatör om man exempelvis kört omkull och böjt en pedal. Originalpedalerna var av svart heltäckande gummi med oval form. Tidiga exemplar hade pedalerna märkta med ”John Bull” och senare stod det ”Värnamo” på dem.

Jim Lundberg

Är min Monark Monarped från 1953 i originalskick?
Tidig reklambild på Monark Monarped 1953. Dessa hade först bakdrev med runda hål som denna, men väldigt snart kom ”pentagramdrevet” med en femuddig stjärna i centrum.
Är min Monark Monarped från 1953 i originalskick?
Monarpeden gick åt som smör i solsken och om man sålt 75 00 exemplar redan 1955 bör Johans Monarped med löpnummer ”3400” vara tillverkad 1953. På bilden syns en Monarped med 24-tumshjul som dök upp 1954.
Är min Monark Monarped från 1953 i originalskick?
Undertecknads Monarped, fotograferad med en äkta instamatic-kamera 1973. Här syns det obrutna staget från pakethållare till baknav.
Rulla till toppen