Irriterande problem på Skoterett

Medbringaren "M" griper tag i vald växels drev. Här i ingrepp med tvåans drev. Ettans drev saknas på bilden och ska sitta högst upp på axeln som går genom drev och medbringare..

Irriterande problem på Skoterett

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en Skoterett med tvåväxlad Flintamotor. Den har ett par irriterande problem som jag skulle behöva hjälpa med att förstå mig på. När den är kall startar den lätt och går som den ska utan problem. När den blivit varm så börjar den gå ryckigt och dör ofta. Dock så startar den direkt igen och går 2-300 meter innan samma problem upprepas. Jag misstänker fel på kondning eller tändspole och ska byta ut båda för säkerhets skull, men tycker också att det är märkligt att den startar direkt igen. Om det var fel på spole eller konding så borde den väl behöva svalna först innan den startade igen? Har jag förbisett något?

Jag har också en fundering om växlarna och/eller kopplingen. När man ska köra iväg och släpper upp kopplingen på ettan så verkar det som den liksom laggar lite. Jag släpper upp kopplingen helt, men den fortsätter slira i någon sekund innan den börjar driva helt med ett litet skrapljud till följd, ungefär som om växeln gått i utan koppling. Att växla från ettan till tvåan går oftast bättre, problemet är som värst när man ska starta på ettan. Spelet på vajern verkar vara korrekt.

Har ni lite visdom att erbjuda åt en frustrerad vilsen själ som kliar sig i huvudet och vill ut och åka på sin moppe?

Mvh Linus                                               

 

Svar: När det gäller problemet med att motorn stannar så är kondensator och tändspole blad det första man kan misstänka. Att motorn startar efter så kort stund låter mest som kondensatorn då den kan ge kortvariga problem med korta intervaller. En tändspole som krånglar på grund av värme brukar vilja ha en 15 – 30 minuters "vila" innan den kan ge lite gnistor igen.

Men kolla först att det inte är så enkelt som att tanklockets ventilationshål är igensatt. Då uppstår snart ett undertryck i tanken så att bensinen slutar rinna till förgasaren och motorn dör av bränslebrist. När det läckt in lite luft i tanken börjar bensinen att rinna igen så att motorn går att köra igen. Så här håller det på – stopp och start. Lätta på tanklocket och provkör så visar det sig om felet ligger i tanklocket.

Skoteretten har en fotväxelpedal med ett stag som går till motorns växelarm och detta stag är inte justerbart om jag minns rätt. Stagets bägge ändar är åtkomliga från mopedens undersida (framänden är under en lucka i botten). Kolla så att ettan verkligen dras i helt när växelpedalen är trampad ända ner till golvet. Staget är böjt på några ställen för att gå fritt och det kan hända att staget rätat ut sig lite så att pedalen går mot golvet innan ettan gått i ordentligt.

Lägg mopeden på höger sida och lägg i ettan och kolla om växelarmen på rör sig så mycket som den ska. Håll kvar pedalen i botten och vrid växelarmen med en polygrip eller liknande för att se om den går att dra lite till så att ettan hoppar i. Om så är fallet kan det bli aktuellt att bocka om staget lite.

Tyvärr så kan felet även ligga inne i motorn och då måste den delas för att fixa det. I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett reparationsanvisning till bland andra Husqvarna Flinta som sitter i Skoteretten. Det kan vara skador/slitage på drev och medbringare inne i motorn, men det kan ibland räcka med en justering av växelgaffelns läge med den excentriska justerskruven i motorn – se bilder.

Jim Lundberg

Växlarna justeras med den excentriska skruven "S" som ställs så att medbringaren har lika långt till ettans som tvåans drev i friläget (mittersta hacket i segmentet).

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: 60 år med Honda Cub

4 kommentarer

Andercz: Harry "Professorn" Lundberger körde en Honda Super Cub C90, alltså en 90cc Honda Cub. https://sv.wikipedia.org/wiki/Harry_Lundberger

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842