SAE 10w40 istället för SAE 10w30 i Yamaha FS1?

Fråga: Hej Jim jag har en trimmad Yamaha FS1-motor från agge med 70cc pollini och 16mm Mikuni osv. Jag undrar: det står i specifikationerna att motoroljan ska vara SAE 10w30. Kan jag använda SAE 10w40 och så undrar jag om jag ska eller ha helsyntetisk olja eller bara vanlig olja.

mvh Jonny

 

Svar: Skillnaden mellan en SAE 10w30 och en SAE 10w40 är att den senare (10W40) är något tjockare vid driftstemperatur. Jag tror inte det kommer att märkas något när du kör. Nackdelen med tjockare oljor i transmissioner är att de kan påverka kopplingen så att den tjuvdrar lite när man frikopplar.

Det i sin tur är inget större problem – möjligtvis kan det slamra lite mer när man växlar och det kan bli svårare att hitta friläget när man står stilla med motorn igång.

Valet mellan mineral- del- eller helsyntetisk olja är inget större problem. Ta vad du har. En helsyntetisk olja ger generellt en lägre friktionskoefficient (halare ytor), men jag har till dags dato aldrig sett en utsliten mopedväxellåda.

Väljer du en motorcykelolja så är dessa särskilt framtagna för att fungera ihop med kopplingar då de flesta motorcyklar idag har gemensam olja för motor, växellåda och koppling.

Jim Lundberg

Rulla till toppen