SAE 10w40 istället för SAE 10w30 i Yamaha FS1?

Växellåda till Yamaha FS 1.

SAE 10w40 istället för SAE 10w30 i Yamaha FS1?

Publicerad

Fråga: Hej Jim jag har en trimmad Yamaha FS1-motor från agge med 70cc pollini och 16mm Mikuni osv. Jag undrar: det står i specifikationerna att motoroljan ska vara SAE 10w30. Kan jag använda SAE 10w40 och så undrar jag om jag ska eller ha helsyntetisk olja eller bara vanlig olja.

mvh Jonny

 

Svar: Skillnaden mellan en SAE 10w30 och en SAE 10w40 är att den senare (10W40) är något tjockare vid driftstemperatur. Jag tror inte det kommer att märkas något när du kör. Nackdelen med tjockare oljor i transmissioner är att de kan påverka kopplingen så att den tjuvdrar lite när man frikopplar.

Det i sin tur är inget större problem – möjligtvis kan det slamra lite mer när man växlar och det kan bli svårare att hitta friläget när man står stilla med motorn igång.

Valet mellan mineral- del- eller helsyntetisk olja är inget större problem. Ta vad du har. En helsyntetisk olja ger generellt en lägre friktionskoefficient (halare ytor), men jag har till dags dato aldrig sett en utsliten mopedväxellåda.

Väljer du en motorcykelolja så är dessa särskilt framtagna för att fungera ihop med kopplingar då de flesta motorcyklar idag har gemensam olja för motor, växellåda och koppling.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Årsmodell på HMW 50 SL

10 kommentarer

Erik.B: Har ju gått en tid nu, men upptäckte för ett tag sedan att det visst står ett datum på mätaren... Instämplat med VÄLDIGT små siffror... Mätaren är tillverkad i november 1955!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842