Demontera kopplingen på Victoria EM 50
7 kommentarer
mekgoran: jomen när du kan den där motorn så kommer intresset att öka mycket , om intresse finnes.
Fråga: Hej! Jag har en Saxonettemotor som jag tänkte installera på lämpligt fordon. Tillhörande växelhandtag har jag inte kvar.
Funkar det med ett vanligt "tvåväxelhandtag", det vill säga tre lägen? Jag tänker: Drive, neutral och back
Svar: Hej! Jag är osäker på vilken Saxonettemotor du avser. De jag känner till hade dragstart och chokehandtag, men inte växelhandtag. Sedan finns det förstås modeller med elstart och back. Även om jag ser att Monarks reservdelskatalog anger växelhantag för Seniormodell 1722 med Saxonettemotor så hade inte vår familjs orörda Senior 1722 ett växelhandtag eftersom det var en automat. Motorn drev endast vid gaspådrag och gick på tomgång när gasen släpptes. Back-funktion fanns inte på modellen.
Kanske någon av våra kunniga läsare kan hjälpa i denna fråga?
Josefine Andersson
Kom in i diskussionen
Demontera kopplingen på Victoria EM 50
7 kommentarer
mekgoran: jomen när du kan den där motorn så kommer intresset att öka mycket , om intresse finnes.
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Den har elstart och back om det kan vara till hjälp. Har inte motorn där jag bor, annars hade jag ju bara gått ut och kollat hur det funkar. Hade dock tänkt att vara beredd med delar inför semestern.
Har bara motorn löst. Den kommer från en hyfsat modern (70-80-tal?) invalidmoped som två alkisar stod och bråkade om i Torneå, Finland. Mopeden brann upp i allt tumult men brorsan kom över själva motorn.
Intressant proveniens!