Yamaha FS1 som inte vill starta efter renovering.

Yamaha FS1 som inte vill starta efter renovering.

Publicerad

Fråga: Har ett par frågor angående min Yamaha FS1 som jag har renoverat nu. Har ett stort problem med att den inte går igång. Jag får i gång den bara med chocken men den går väldigt illa. Har en originalförgasare. Har fasiken prövat allt.

Den har ny reedventil, har prövat höja nålventil, bytt munstycke, gjort så klart rent förgasaren. Det går inte att kicka i gång den, utan den måste ges en springstart. Som sagt går bara på choke, undrar om den kan ta tjuvluft? Har du något bra idé Jim?

Mvh Berra

 

Svar: Det låter verkligen som att motorn får tjuvluft någonstans eftersom den vill ha höga varv samt choke för att starta. Kolla så att ingen av packboxarna i vevhuset har hoppat ur sitt hål. Stålkantade packboxar sitter oftast som berget, men de som är gummiklädda kan ibland glida ur sina hål.

Botemedlet är då att avfetta packboxen utsida samt hålets insida i blocket. Sedan stryker man på lite Loctite eller liknande låslim på packboxens utsida vid monteringen. Loctiten smörjer lite vid monteringen så att packboxen lättare glider in och låser fast den när Loctiten härdat. Ibland hoppar fjädern bort från tätningsläppen vid montering.

Andra orsaker kan vara läckande cylinderfotspackning eller insugspackning. Men det kan även vara något fel i förgasaren. Kan du testa med en annan förgasare så kan du utesluta detta. Kolvringsbrott kan leda till att motorn måste upp i höga varv för att tända.

Jim Lundberg

Gummiklädda packboxar vill ibland krypa ur sina hål.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: 60 år med Honda Cub

4 kommentarer

Andercz: Harry "Professorn" Lundberger körde en Honda Super Cub C90, alltså en 90cc Honda Cub. https://sv.wikipedia.org/wiki/Harry_Lundberger

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842