Ingen växel går i på NV 11 C

DKW-motorns kopplingsmekanism. Justerskruven syns längst till höger.

Ingen växel går i på NV 11 C

Publicerad

Fråga: Hallå där. Så här lyder mitt problem... Har en NV 11c från 1951 som har problem Ingen växel går i, eller det låter som dom går i men Mc:n driver ej framåt. Vilken växel jag än försöker köra på så är det som att ha i friläge. Även när den är avslagen så låter det som växlarna går i Men den går rulla som i friläge… Vore trevligt att få ut den på grusvägarna och skogsstigarna.

Per

 

Svar: DKW-motorn går att kicka igång med indragen koppling eftersom kickdrevet sitter på insidan av kopplingskorgen och drar runt denna direkt, utan mellandrev. Vad jag kan förstå så går det att starta motorn på din NV, men den driver inte när man lägger i en växel.

Det kan ju vara så att kopplingen slirar så att motorn inte driver av den anledningen. Eftersom kickmekanismen är konstruerad som den är går det ju att kicka igång motorn ändå. Kolla att justeringen till kopplingsmekanismen inte är så hårt indragen att den trycker isär lamellerna.

Detta justeras med skruven (nedre bilden) så att kopplingsarmen får cirka 10 mm frigång ute vid vajerfästet. Om detta inte hjälper får man ta loss transmissionskåpan och kolla om kopplingen arbetar som den ska. Ibland händer det att lamellernas belägg förvandlats till korksmulor.

Ett vanligt fel när motorn slutat driva är att kedjedrevets mutter har gängat upp sig så att drevet har hoppat av från axelns bommar, men jag tror inte att det kan hända på denna motor då kåpan bör hålla drevet någorlunda på plats om muttern lossnat.

Det kan möjligtvis vara något fel inne i växellådan, men börja med att kolla kopplingens funktion eftersom att det låter som att växlarna går i.

Jim Lundberg

Det måste finnas ett visst spel i kopplingsmekanismen - annars slirar kopplingen. Justera med skruven tills kopplingsarmen (skymd) har en frigång på cirka 10 mm ute vid vajerfästet.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Bygg en motortvätt av diskmaskinen

21 kommentarer

JohanV: Hej, Har köpt en beg. bordsdiskmaskin som inte vill gå igång. och uppfattar det som att magnetventilen väntar på vatten, den brummar. Efter magnetventilen leds vattnet igenom en platt plast detalj...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842