Ojämn motortemperatur på Suzuki 1100

Ojämn motortemperatur på Suzuki 1100

Publicerad

Fråga: Motorn på min Suzuki blir ojämnt varm. Min luftkylda Suzuki 1100 från 1984 blir märkbart varmare på vänster sida än höger. Efter ca 10 mil bränns det genom byxor och stövlar på vänster ben. Jag har mätt temperaturen med en IR mätare och det skiljer inget på avgas/utblås eller vid tändstiften men framför förgasarna (mot toppen) är vänster sida några tiotal grader varmare.

Jag har kollat undertrycket i insugen och det är något sämre på den vänstra cylindern jämfört med den högra. Kan det vara det lilla, ca halvt hg på förhöjd tomgång, som är problemet eller vad kan det vara som bränner mig på benet?

Tommy Ivarsson

 

Svar: Om det inte sitter någon kåpa eller liknande som styr om luftströmmen mot ena benet så låter det som att cylindertemperaturen skiljer sig mellan cylindrarna. Orsaken till att temperaturen ökar är antingen sen tändning eller mager bränsleblandning.

I bägge fallen borde tändstiftet på den varmare cylindern ha en ljusare färg på isolatorfoten. En Suzuki från 1984 bör ha brytarlöst tändsystem och då är det sällsynt att tändningen hamnar olika på respektive cylinder.

Att undertrycket är lägre vid ena förgasaren låter som att det är där felet/orsaken ligger. Det kan även vara skillnader i ventilspelt som ger olika undertryck, men det kan även vara tjuvluft. Starta motorn och spreja med startgas på ställen där läckage kan förekomma (packningar, insugningsgummin och liknande).

Om det finns ett läckage kommer motorvarvet att ändras när man sprutar. Se bara till att det inte kommer in startgas via luftfiltret som då kan påverka motorvarvet utan att något läcker.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

10 kommentarer

Gurra: @hrister.andersson.54: jag misstänker att det är larmet som spökar. Koden har förkommit och när jag kopplar bort larmet går bilen naturligtvis inte att starta!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842