Ojämn motortemperatur på Suzuki 1100

Fråga: Motorn på min Suzuki blir ojämnt varm. Min luftkylda Suzuki 1100 från 1984 blir märkbart varmare på vänster sida än höger. Efter ca 10 mil bränns det genom byxor och stövlar på vänster ben. Jag har mätt temperaturen med en IR mätare och det skiljer inget på avgas/utblås eller vid tändstiften men framför förgasarna (mot toppen) är vänster sida några tiotal grader varmare.

Jag har kollat undertrycket i insugen och det är något sämre på den vänstra cylindern jämfört med den högra. Kan det vara det lilla, ca halvt hg på förhöjd tomgång, som är problemet eller vad kan det vara som bränner mig på benet?

Tommy Ivarsson

 

Svar: Om det inte sitter någon kåpa eller liknande som styr om luftströmmen mot ena benet så låter det som att cylindertemperaturen skiljer sig mellan cylindrarna. Orsaken till att temperaturen ökar är antingen sen tändning eller mager bränsleblandning.

I bägge fallen borde tändstiftet på den varmare cylindern ha en ljusare färg på isolatorfoten. En Suzuki från 1984 bör ha brytarlöst tändsystem och då är det sällsynt att tändningen hamnar olika på respektive cylinder.

Att undertrycket är lägre vid ena förgasaren låter som att det är där felet/orsaken ligger. Det kan även vara skillnader i ventilspelt som ger olika undertryck, men det kan även vara tjuvluft. Starta motorn och spreja med startgas på ställen där läckage kan förekomma (packningar, insugningsgummin och liknande).

Om det finns ett läckage kommer motorvarvet att ändras när man sprutar. Se bara till att det inte kommer in startgas via luftfiltret som då kan påverka motorvarvet utan att något läcker.

Jim Lundberg

Rulla till toppen