Treans växel går inte i på Monark M90

Justering till kopplingsarmen. 1 = justerskruv, 2 = låsmutter. Rätt justerat ska kopplingsarmen ha 10 frigång längst ut vid vajerfärstet.

Treans växel går inte i på Monark M90

Publicerad

Fråga: Hej har en Monark M90 med ILO 150cc. Den är svår att växla. 1:an och 2:an går bra men 3:an vill inte gå i efter körande. Har bytt olja. Den har stått i ett garage ca 20 år men den startar och går bra. Vad skall jag göra?

Bo Oskarsson

 

Svar: Frågan är om treans växel gick att få i när motorcykeln ställdes undan för 20 år sedan. Om trean gick att få i då så lär det inte vara något haveri som orsakat felet. Om jag förstått det rätt går trean att få i när motorn är kall, men inte när man kört en stund?

Om kopplingen tjuvdrar kan det bli svårväxlat och framför allt knepigt att få i friläge när man står stilla med motorn igång. Innanför kåpan baktill på höger sida sitter justerskruven för kopplingsmekanismen (övre bilden). Lossa muttern och justera med skruven tills kopplingsarmen får en frigång på cirka 10 mm ute vid vajerfästet.

Under denna justering sitter växelmekanismen. Lägg i tvåans växel. När denna ligger i ska det se ut som på mittenbilden. Klinkan "A" (den rörliga trekanten) ska då ligga lika långt från hacken i segmentet "B", både upptill och nertill.

För att kunna justera detta måste man dra loss det övre kuggsegmentet som sitter på sin axel med en kona. Här krävs en avdragare med invändig gänga M20x1,5 (bilden längst ner). Här finns ingen krysskil, utan det kan hamna hur som helst. Man vrider då det övre segmentet tills klinkan hamnar rätt. Sedan knackar man det på plats och drar åt dess mutter.

Tyvärr så sitter axlarna på ILO-motorn lite utsatta för grus och vägdamm så att hålen för axlarna i blocket kan nötas upp så att de börjar glappa, vilket kan påverka växelmekanismens funktion. Då får man borra upp hålen och bussa ner den till rätt mått.

Jim Lundberg

För att alla växlar ska kunna gå i ska klinkan (A) ha lika långt till hacken på segmentet upptill och nertill.

Växlarna justeras genom att man ändrar positionen på det övre segmentets läge på sin axel. Detta måste dras av med en särskild avdragare.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

10 kommentarer

Gurra: @hrister.andersson.54: jag misstänker att det är larmet som spökar. Koden har förkommit och när jag kopplar bort larmet går bilen naturligtvis inte att starta!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842