Varför gick det hål i kolven på vespan?

Fråga: Varför fick jag hål på kolven på min Vespa P 200?

Jan Andersson

 

Svar: Hålet i kolven brukar ofta sitta rakt under tändstiftet och det som händer är att motorn har gått varm på grund av sen tändning, mager blandning eller fel värmetal på tändstiftet (för mjukt/varmt).

När motorn blir för varm blir även tändstiftet varmare än normalt och när bränsleblandningen pressas in i spalten runt stiftets isolatorfot under kompression kommer den bränslemängden att antändas av värmen som skapar en liten svetslåga ur tändstiftet som hela tiden träffar kolven på exakt samma ställe vilket blir många tusen gånger på en minut. Till slut har denna lilla svetslåga bränt hål i kolvtoppen.

Kolla därför att förtändningen, förgasarinställningar och värmetal på tändstiftet är de rätta för din modell. Ett delvis blockerat huvudmunstycke ger mager blandning så en förgasarrengöring är en bra början.

Jim Lundberg

Rulla till toppen