Ingen packbox i ILO 150 cc?

ILO-motorn har en form av labyrinttätning (runda pucken högst upp) i vevhuset som ska sköta tätningen. På transmissionssidan är dock denna komletterad med en packbox. Pennan pekar på en kanal i blocket där tvåtaktsolja kan rinna ner till ramlagret.

Ingen packbox i ILO 150 cc?

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har en monark M87 (1953) med ILO-motor, 150 kubik och spetskåpa. Min fråga är: Ska det sitta någon packbox på magnetsidan? Jag hittar ingen, bara en hållare med räfflor. Det läcker lite på den sidan. Jag undrar också hur man får tag på ett kedjedrev till motorsidan.

Vänliga hälsningar

Rune från Tallåsen

 

Svar: Vissa av de äldre ILO-motorerna har bara en packbox i vevhuset och den sitter på transmissonssidan. Tätningen i vevhuset sköts av så kallade labyrinttätningar som består av två aluminiumpuckar (höger & vänster sida) med tajta hål för vevaxelns ramlagertappar. I varje hål är det flera svarvade spår.

Funktionen är följande: När trycket ökar på ena sida (exempelvis från vänster i nedre bilden) så läcker gaserna in mellan axeln och tätningen i den trånga spalten mellan dem och trycket börjar då öka i utrymmet "A". Här sker alltså en fördröjning av läckaget eftersom den smala spalten gör att det tar lite tid att fylla utrymme "A".

När trycket ökar i "A" så kommer gaserna att börja läcka från "A" till utrymme "B" vilket också tar en viss tid då spalten mellan axel och tätning är smal även här. När även trycket ökar i "B" kommer gaserna att läcka över till sista utrymmet "C" och ännu en tidsfördröjning sker.

Här måste man tänka på att trycket i ett vevhus på en tvåtaktare snabbt växlar riktning. När kolven rör sig uppåt minskar trycket i vevhuset och när kolven går ner så ökat trycket. Om det fungerar som det ska så hinner inte gaserna passera hela tätningen (=alla utrymmen/spår) förrän trycket vänder tillbaka i motsatt riktning.

Denna typ av tätningen bygger alltså på tidsfördröjning och fungerar alltså bara om trycket hela tiden byter riktning och att detta går snabbt. Skulle trycket vara konstant från ena hållet skulle gaserna läcka ut mellan tätningen och axeln som ur vilket hål som helst.

Tyvärr så får man ändå räkna med att det kryper ut lite bensin/olja genom tätningen. Vill man stoppa slabbet kan man sätta en filtring runt axeln innanför tändplattan vilket är standard på en del motorer av andra fabrikat.

När det gäller motordelar kan du kolla med Rösebäckens Cykel & Motor samt C-G Jansson i Borlänge (telefon 070-229 68 43).

Jim Lundberg

Reservdelalista för ILO 150 cc.Här syns bägge labyrinttätningarna, "10" och "11". Den som sitter på transmissionssidan (nr 11) har även en vanlig packbox, "12".

På svänghjulssidan är det enbart labyrinttätningen som tätar. Ett visst bensin/oljeläckage får man dock räkna med, men en filtring kan suga upp slabbet.

Tätningens funktion, vilken bygger på att helt enkelt fördröja läckaget.
Om trycket stiger på väster sida sipprar gasen in vid pilen och måste passera den trånga spalten mellan axel och tätning. Då börjar trycket att stiga i utrymme "A". Detta upprepas sedan från "A" till "B" och från "B" till "C".

Allt detta tar sin tid och tanken är att trycket ska hinna vända innan gaserna hunnit igenom hela tätningen. Trycket byter ju riktning varje gång kolven byter riktning, så det är snabba förlopp.

Denna typ av tätning är dock verkningslös om det råder ett konstant tryck från ena hållet.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Bygg en motortvätt av diskmaskinen

21 kommentarer

JohanV: Hej, Har köpt en beg. bordsdiskmaskin som inte vill gå igång. och uppfattar det som att magnetventilen väntar på vatten, den brummar. Efter magnetventilen leds vattnet igenom en platt plast detalj...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842