Byta styrlås på Crescent Compact

Knacka försiktigt på lockets baksida med ett mässingsdorn så rör sig niten utåt. Under nitens skalle ligger en fjäderbricka som ser till att locket stannar i valt läge.

Byta styrlås på Crescent Compact

Publicerad

Fråga: Tjenare! Har en fråga om styrlåset till en Compact, jag skulle vilja få ut den gamla cylindern och sätta i en ny. Men jag kan inte få bort locket och sen vet jag inte hur cylindern ska tas ut. Ska tillägga att jag inte har nyckeln till låset kvar heller.

Thomas Larsson

 

Svar: Locket sitter med en räfflad nit i ramen. Räfflingen av niten gör så att den sitter bättre i hålet. För att få bort locket tar man ett dorn eller liknande och knackar på baksidan av locket. Se bara till att dornet ligger mot locket så nära niten det är möjligt (övre bilden) – annars kan locket böja sig. När niten rört sig utåt några millimeter kan man dra ut den med en hovtång för att skona locket från fler smällar.

Om mopeden även har ett bultlås iför bakhjulet (1975 års modeller och senare) så är locket över låset annorlunda där. Det locket är mindre vid hålet för niten så att man ska kunna dra ut bultlåset och flytta det från sitt "transportläge" till baksvingen. Sätter man ett sådant lock på styrlåset kommer hela låscylindern att hoppa ur sitt hål när man låser upp det.

När locket är borta så borrar man ur det gamla styrlåset. Själva cylindern hålls på plats i hålet med en liten tapp på 3 mm som löper i ett spår i hålet. När man borrat ur det mesta får man försöka vrida runt cylindern med en skruvmejsel eller liknande så att tappen hamnar i den längsgående delen av spåret så att låset går att dra ut.

En brutalare variant är att ta ett dorn och knacka cylindern inåt i sitt hål så att tappen klipps av. Men då kan det uppstå skador på spåret i hålet och man måste då först ta bort framgaffeln så att man sedan kan bända ut cylindern från styrhuvudets insida då den kan gå trögt i hålet efter denna behandling.

Jim Lundberg

Styrlåset hålls i position (låst/olåst) av en liten tapp (pilen) som löper i ett spår i ramens hål.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

10 kommentarer

Gurra: @hrister.andersson.54: jag misstänker att det är larmet som spökar. Koden har förkommit och när jag kopplar bort larmet går bilen naturligtvis inte att starta!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842