Hur långtidsförvarar man en moped på bästa sätt?

Hur långtidsförvarar man en moped på bästa sätt?

Publicerad

Fråga: Hej, har en gammal Puch Dakota som vi renoverade för många år sedan. Nu har jag inte använt den på länge och undrar hur jag bäst förvarar min Dakota på bästa sätt? Har hört att man kan droppa ner lite olja i motorn, är det något mer man kan göra så att den inte blir fördärvad under åren där den står inomhus?

Fredrik

 

Svar: Om mopeden inte ska användas på länge så ska den först och främst förvaras varmt och torrt. Tvätta den gärna och se till att den torkas av ordentligt efteråt. Varmkör motorn och byt sedan växellådsolja så denna är fräsch. Gammal olja innehåller slitpartiklar som med tiden kan lägga sig på botten som sediment. Dessutom kan oljan innehålla fukt som kan få delarna i motorn att korrodera.

Sedan tar man ur tändstiftet och droppar med lite motorolja i hålet. Kicka runt motorn några gånger så att oljan sprids ut i cylindern och sätt tillbaka tändstiftet.Vill man vara snäll mot däcken ställer man mopeden på centralstödet så däcken inte belastas. Saknas centralstöd kan man hänga upp mopeden i ett par rep. Om mopeden har ett batteri ska detta tas ur och förvaras separat och underhållsladdas.

Avslutningsvis kan man lägga ett lakan eller liknande över mopeden som dammskydd. Undvik att täcka den med täta skydd som "silvergarage". Dessa är till för att skydda mot regn och släpper inte igenom fukt. Nackdelen med detta är att det kan samlas fukt på insidan av täcket som kan leda till rost- och mögelangrepp. Om lokaliteterna tillåter det är det bra om det är bensin i tanken då detta skyddar den från rostangrepp och motverkar att packningen i bensinkranen torkar.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Bygg en motortvätt av diskmaskinen

21 kommentarer

JohanV: Hej, Har köpt en beg. bordsdiskmaskin som inte vill gå igång. och uppfattar det som att magnetventilen väntar på vatten, den brummar. Efter magnetventilen leds vattnet igenom en platt plast detalj...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842