Lamellkork och oljenivå på JB 48 cc

Transmissionen på JB 48: A = oljenivå med 2dl olja (för mycket),. B = oljenivån vid strecket på oljestickan. C = oljenivån med rekommenderade 3,5 cl olja.

Lamellkork och oljenivå på JB 48 cc

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har problem med att hitta nya korkar till kopplingen på min JB 48cc motor... Skulle först använda vinkork tänkte jag, men dem visade sig vara för små för JB:ns lamell. Så jag tog istället ett grytunderlägg av kork och skar sönder, men det vara alldeles för smuligt... Smulade sig vid montering och slirade lika illa som innan...

Så såg jag att Erik Linding säljer korkar till JB 128cc motorer... Så min fråga är om korkarna till JB 128:an är stora nog för att skära till passande 48:an?

Dessutom, Jim, är du säker på att det ska vara 2 dl olja i JB 48cc motorn? På sprängskisserna till min Vimpel står där även teknisk data över motorn, och där står det så här: "Till smörjning av kopplingshuset användes 3,5 cl olja Vacuum Oil GX80 Eller motsvarande. Oljenivån kontrolleras efterhand med hjälp av den ritsade oljestickan på vänstra sidan av motorhuset" Vilket är egentligen rätt? 2 dl SAE80, eller 3,5 cl Vacuum Oil GX80? Och vilken olja motsvarar Vaccum Oil GX80 idag?

Erik Blomgren

 

Svar: Maxmåtten på hålet för lamellkorken i en JB 128 är 20,5 x 18 mm (se nedre bilden). Jag har tyvärr ingen "naken" lamell till JB 48:an att mäta på, men de korkarna ser ut att kunna ha samma mått som JB 128:an vad gäller höjd och bredd. Däremot är korkarna relativt tjocka i JB 48:an – drygt 10 mm och på JB 128:an är de bara 7 – 8mm tjocka. Jag har använt vanliga vinkorkar när jag tillverkat nya korkinlägg i JB 128 och då har korkarna haft en diameter på drygt 22 mm.

Den kork man hittar i grytunderlägg och slipklossar är granulerad kork – alltså söndersmulad kork som sedan formpressats med lim som bindemedel mellan kornen. Denna kork brukar bara smulas sönder om man använder dem i motorer. Kolla med Sven Carlsson (telefon 0322-174 82) som tillverkar korkar till diverse motorer.

När det gäller oljevolymen i JB 48:ans transmission kan jag bara säga – jäklar! Jag fick uppgiften (minns ej varifrån) 2 deciliter när jag gjorde Stora Tvåtaktsboken, del 1. Jag har i och för sig kört min JB 48 med 2 deciliter olja, men risken är att det läcker ut på garagegolvet samt att kopplingen kan slira. Märkte dock inget av detta. Uppgiften finns i tekniska data för JB 48 på sidan 208 och skall då vara 3,5 centiliter (cl) och ingenting annat. Ber om ursäkt för misstaget. Detta kommer att ändras i framtida nytryck av boken.

Nu har jag kollat med färgad olja (tvåtaktsolja) i en JB 48. Häller man i 3,5 cl olja når nivån upp till mitt mellan strecket och änden på oljestickan ("C"). Stickan var då skruvad i botten. Häller man i 2 deciliter olja når nivån upp till "A". Eftersom motorn inte har en packbox innanför kopplingskorgen kan det börja läcka olja på baksidan. Däremot skulle jag nog rekommendera 0,5 dl olja då mycket av oljan hamnar i fickan rakt under vevaxeldrevet.

Den rekommenderade oljan "Vacuum Oil GX80" är med stor sannolikhet en olja med viskositeten SAE 80 eftersom man tidigt lade in viskositetsbeteckningen i oljans benämning. Det är väldigt okritiskt med oljesorter i en mopedmotor och nästan all olja duger bra i denna transmission. En transmissionsolja SAE 75 till SAE 90, rak eller multigrade fungerar utmärkt. Eller en motorolja SAE 30 (gräsklipparolja) som nästan motsvarar SAE 80 transmissionsolja i viskositet.

Jim Lundberg

Lamellstomme till JB 128. Maxmåtten på hålen för korken är 20,5 x 18 mm.

Men tjockleken på korkarna är bara 7 - 8 mm på JB 128.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

10 kommentarer

Gurra: @hrister.andersson.54: jag misstänker att det är larmet som spökar. Koden har förkommit och när jag kopplar bort larmet går bilen naturligtvis inte att starta!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842