LED-lampor som slocknar på mopeden

LED-lampor beter sig lite annorlunda jämfört med den gamla glödlampan. Istället för att lysa svagare vid lägre spänning kan en LED-lampa slockna tvärt.

LED-lampor som slocknar på mopeden

Publicerad

Fråga: Hej! Har hängt på ett par LED-lampor på min 1289:a, tar strömmen direkt från ljusspolen då lyser dom, men om jag samtidigt sätter på hel- eller halvljuset slocknar LED-lamporna. Vad kan detta bero på? Dom får ju ström från samma spole? Ska det inte gå att använda dessa tillsammans? Med vänlig hälsning.

Göran

 

Svar: Nu vet jag inte vad det är för LED-lampor som sitter på mopeden, men då hel- och halvljuset verkar vara standard (glödlampor) verkar det vara svagare LED-lampor till bakljus eller liknande.

LED-lampor fungerar inte riktigt som de gamla glödlamporna när spänningen sjunker. En glödlampa lyser svagare och svagare tills den knappt glöder. Om spänningen sjunker under en viss nivå så kan en LED-lampa istället slockna tvärt.

Förmodligen ligger det till så här: Dina LED-lampor vill ha en rätt hög spänning. De kanske är på 12 volt? Ljusspolen på en äldre moped med 6-voltssystem ger bra många fler volt om den är obelastad – kanske 12 volt eller mer. En LED-lampa på exempelvis 12 volt kan då lysa bra, men när man sedan slår på framlyset med glödlampor (som drar mer ström) så sjunker spänningen och då kan det mycket väl bli så att LED-lampan tvärslocknar.

Mät spänningen på mopeden med lyset på. Det ska vara 6 – 7 volt vid högre varv på motorn. LED-lamporna ska vara på 6 volt. Jag har testat olika 12-volts LED-lampor på hojar med 6 volt och en del lampor lyser och en del inte.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Bygg en motortvätt av diskmaskinen

21 kommentarer

JohanV: Hej, Har köpt en beg. bordsdiskmaskin som inte vill gå igång. och uppfattar det som att magnetventilen väntar på vatten, den brummar. Efter magnetventilen leds vattnet igenom en platt plast detalj...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842