Husqvarna Novolette som tappat växlarna

Fråga: Hejsan, jag har en Husqvarna Novolette från 1954, en tvåväxlad. Nu till problemet. Helt plötsligt så fick jag inte i varken ettan eller tvåans växel, kan röra växeln utan att den fastnar på någon växel, jag öppnade upp sidan där växeln sitter och hittar metallbitar som ser ut som en metallpinne som har gått i flera delar. Tittar man på en sprängskiss på den motorn så ser man en metallpinne (nr24). Men hur ska den sitta, går den att byta ut?

Mvh Gustav

 

Svar: Pinnen med nummer 24 bör vara en så kallad fjädrande rörpinne och heter FRP på fackspråk. Dessa är gjorda av fjäderstål och brukar sällan gå sönder, men allt är möjligt i en motor.

Pinnarna är alltid något större än det hål de ska sitta i för att de ska sitta fast säkert. Man pressar eller knackar in dem i sitt hål. Man får bara vara försiktig så att man inte stukar till någon del under arbetet. En FRP har en fasning i ena änden och den änden ska då först in i hålet.

Det finns en starkare pinne som kallas för Prym. Den består av en hoprullad plåt av fjäderstål, ungefär som en lång lakritsrulle. Men en prym kräver mer kraft för att gå i sitt hål och då ökar risken för att delarna skadas.

Pinnen (24) ska igenom medbringarhylsan (23) och sedan vidare genom dragkilen (22). Växlingen går till så att man vrider växelgaffeln (41). På gaffeln sitter en lite släpsko (27) som ligger i medbringarhylsans spår. Om pinnen går av så uppstår de problem du har. Men så sker även om själva dragkilen (22) brister.

Jim Lundberg

Husqvarna Novolette som tappat växlarna
En fjädrande rörpinne är en bit rullat fjäderstål med en slits som tillåter att den fjädrar inåt vid montering. Vid montering ska pinnens fasade ände in först i hålet.
Rulla till toppen