Husqvarna Novolette som tappat växlarna

Det kan vara pinnen (24) som gått av. Den kan vara en fjädrande rörpinne, men kan definitivt ersättas av en sådan.

Husqvarna Novolette som tappat växlarna

Publicerad

Fråga: Hejsan, jag har en Husqvarna Novolette från 1954, en tvåväxlad. Nu till problemet. Helt plötsligt så fick jag inte i varken ettan eller tvåans växel, kan röra växeln utan att den fastnar på någon växel, jag öppnade upp sidan där växeln sitter och hittar metallbitar som ser ut som en metallpinne som har gått i flera delar. Tittar man på en sprängskiss på den motorn så ser man en metallpinne (nr24). Men hur ska den sitta, går den att byta ut?

Mvh Gustav

 

Svar: Pinnen med nummer 24 bör vara en så kallad fjädrande rörpinne och heter FRP på fackspråk. Dessa är gjorda av fjäderstål och brukar sällan gå sönder, men allt är möjligt i en motor.

Pinnarna är alltid något större än det hål de ska sitta i för att de ska sitta fast säkert. Man pressar eller knackar in dem i sitt hål. Man får bara vara försiktig så att man inte stukar till någon del under arbetet. En FRP har en fasning i ena änden och den änden ska då först in i hålet.

Det finns en starkare pinne som kallas för Prym. Den består av en hoprullad plåt av fjäderstål, ungefär som en lång lakritsrulle. Men en prym kräver mer kraft för att gå i sitt hål och då ökar risken för att delarna skadas.

Pinnen (24) ska igenom medbringarhylsan (23) och sedan vidare genom dragkilen (22). Växlingen går till så att man vrider växelgaffeln (41). På gaffeln sitter en lite släpsko (27) som ligger i medbringarhylsans spår. Om pinnen går av så uppstår de problem du har. Men så sker även om själva dragkilen (22) brister.

Jim Lundberg

En fjädrande rörpinne är en bit rullat fjäderstål med en slits som tillåter att den fjädrar inåt vid montering.

Vid montering ska pinnens fasade ände in först i hålet.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

10 kommentarer

Gurra: @hrister.andersson.54: jag misstänker att det är larmet som spökar. Koden har förkommit och när jag kopplar bort larmet går bilen naturligtvis inte att starta!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842