Krysskilen brister på Piaggio Ciao

Krysskilen brister på Piaggio Ciao

Publicerad

Fråga: Håller på med en vespa Piaggio Ciao som jag fått av min svåger. Försöker få igång den men krysskilen till svänghjulet ger upp hela tiden, håller ungefär i 5-10 minuter. Brukar dom skifta i kvalitet?

Jonas

 

Svar: Kilarna ska hålla i stort sett samma kvalitet även om det säkert kan skifta lite i styrka hos olika tillverkare. Men kilens huvudsakliga uppgift är inte att hålla svänghjulet i position utan den ska styra hjulet i rätt läge på vevaxeln vid monteringen så att tändläget kommer rätt.

När svänghjulsmuttern är dragen är det konan på vevaxeln som håller fast hjulet. Om kilen envisas med att gå av är det något fel på konan. Ibland är det så enkelt att det ligger skräp mellan ytorna, men om svänghjulet lossnat under drift kan det uppstå skador i ytan på konan.

Förutsättningen för att konan ska greppa som den ska är att ytorna är helt släta. Repor och hack gör att hjulet ligger och rider på dessa små kontaktytor som snart plattas till och då lossnar hjulet igen – och nya skador uppstår.

Konorna kan slipas ihop med en klick ventilslippasta som man stryker på axeln. Sedan trär man på svänghjulet och vrider detta fram och tillbaka tills ytorna på axeln och i hjulets nav är mattgrå över hela ytan. Är skadorna stora från man fila ner dem först med en finhuggen fil.

Rengör noga efteråt då slippastan kan nöta ner packboxen och brytarkontakterna om det blir några rester kvar. Det är frestande att låta pastan vara kvar som låsning mellan axel och nav, men det ska man inte göra. En slät kona sitter som berget utan hjälpmedel.

Jim Lundberg

En liten klick ventilslippasta läggs på konan. Se till att pastan inte hamnar på andra ytor då den kan slipa ner dessa!

Skjut på svänghjulet och vrid detta fram och tillbaka tills pastan slipat ytorna på konorna mattgrå. Rengör noga efteråt.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

10 kommentarer

Gurra: @hrister.andersson.54: jag misstänker att det är larmet som spökar. Koden har förkommit och när jag kopplar bort larmet går bilen naturligtvis inte att starta!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842