Krysskilen brister på Piaggio Ciao

Fråga: Håller på med en vespa Piaggio Ciao som jag fått av min svåger. Försöker få igång den men krysskilen till svänghjulet ger upp hela tiden, håller ungefär i 5-10 minuter. Brukar dom skifta i kvalitet?

Jonas

 

Svar: Kilarna ska hålla i stort sett samma kvalitet även om det säkert kan skifta lite i styrka hos olika tillverkare. Men kilens huvudsakliga uppgift är inte att hålla svänghjulet i position utan den ska styra hjulet i rätt läge på vevaxeln vid monteringen så att tändläget kommer rätt.

När svänghjulsmuttern är dragen är det konan på vevaxeln som håller fast hjulet. Om kilen envisas med att gå av är det något fel på konan. Ibland är det så enkelt att det ligger skräp mellan ytorna, men om svänghjulet lossnat under drift kan det uppstå skador i ytan på konan.

Förutsättningen för att konan ska greppa som den ska är att ytorna är helt släta. Repor och hack gör att hjulet ligger och rider på dessa små kontaktytor som snart plattas till och då lossnar hjulet igen – och nya skador uppstår.

Konorna kan slipas ihop med en klick ventilslippasta som man stryker på axeln. Sedan trär man på svänghjulet och vrider detta fram och tillbaka tills ytorna på axeln och i hjulets nav är mattgrå över hela ytan. Är skadorna stora från man fila ner dem först med en finhuggen fil.

Rengör noga efteråt då slippastan kan nöta ner packboxen och brytarkontakterna om det blir några rester kvar. Det är frestande att låta pastan vara kvar som låsning mellan axel och nav, men det ska man inte göra. En slät kona sitter som berget utan hjälpmedel.

Jim Lundberg

Krysskilen brister på Piaggio Ciao
En liten klick ventilslippasta läggs på konan. Se till att pastan inte hamnar på andra ytor då den kan slipa ner dessa!
Krysskilen brister på Piaggio Ciao
Skjut på svänghjulet och vrid detta fram och tillbaka tills pastan slipat ytorna på konorna mattgrå. Rengör noga efteråt.
Rulla till toppen