Oljud i motorn på Puch Alabama från 1966

Dragbulten till Puch V3-motor.

Oljud i motorn på Puch Alabama från 1966

Publicerad

Fråga: Hej. Har läst mycket om oljud i motorn vid frikoppling. Jag har samma problem även när jag inte frikopplar. Förslag? Mopeden är en Puch Alabama från 1966.

Mikael Gustafsson

 

Svar: En motor kan föra oljud av en massa olika anledningar. För att reda ut var ljudet kommer ifrån måste man helst höra det och sedan kolla om ljudet går att ändra/påverka genom att exempelvis röra på kopplingen eller växelspaken.

Puchmotorerna har ett "typfel" där lagret i kopplingens dragbult bruka ta slut vilket ger ett karaktäristiskt oljud när man drar in kopplingshandtaget. Det är då som lagret belastas och börjar väsnas. Släpper man kopplingshandtaget brukar ljudet försvinna.

Men det kan ju vara så att kopplingsvajern saknar spel – eller att kopplingsarmen kärvar så att lagret ändå belastas när man släppt kopplingshandtaget. Då lär det väsnas hela tiden, men troligtvis med lite annan karaktär på ljudet beroende på vad man gör med kopplingshandtaget. I så fall är det dragbultens lager som är slut.

Sedan kan det ju även vara ett ramlager som är slut. Det kan vara fläkten som tar i fläktkåpan, eller så är det svänghjulet som tar i ljus- och tändspolens polskor. Om det bara låter illa när man kör och inte när man står stilla med motorn igång ligger felet förmodligen i växellådan.

Jim Lundberg

Dragbultens kullager har ingen kulhållare utan enbart lösa kulor som ligger tätt inpå varandra. Är lagret riktigt dåligt kan kulorna till och med ramla ur lagret.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Bygg en motortvätt av diskmaskinen

21 kommentarer

JohanV: Hej, Har köpt en beg. bordsdiskmaskin som inte vill gå igång. och uppfattar det som att magnetventilen väntar på vatten, den brummar. Efter magnetventilen leds vattnet igenom en platt plast detalj...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842