Oljud i motorn på Puch Alabama från 1966

Fråga: Hej. Har läst mycket om oljud i motorn vid frikoppling. Jag har samma problem även när jag inte frikopplar. Förslag? Mopeden är en Puch Alabama från 1966.

Mikael Gustafsson

 

Svar: En motor kan föra oljud av en massa olika anledningar. För att reda ut var ljudet kommer ifrån måste man helst höra det och sedan kolla om ljudet går att ändra/påverka genom att exempelvis röra på kopplingen eller växelspaken.

Puchmotorerna har ett ”typfel” där lagret i kopplingens dragbult bruka ta slut vilket ger ett karaktäristiskt oljud när man drar in kopplingshandtaget. Det är då som lagret belastas och börjar väsnas. Släpper man kopplingshandtaget brukar ljudet försvinna.

Men det kan ju vara så att kopplingsvajern saknar spel – eller att kopplingsarmen kärvar så att lagret ändå belastas när man släppt kopplingshandtaget. Då lär det väsnas hela tiden, men troligtvis med lite annan karaktär på ljudet beroende på vad man gör med kopplingshandtaget. I så fall är det dragbultens lager som är slut.

Sedan kan det ju även vara ett ramlager som är slut. Det kan vara fläkten som tar i fläktkåpan, eller så är det svänghjulet som tar i ljus- och tändspolens polskor. Om det bara låter illa när man kör och inte när man står stilla med motorn igång ligger felet förmodligen i växellådan.

Jim Lundberg

Oljud i motorn på Puch Alabama från 1966
Dragbultens kullager har ingen kulhållare utan enbart lösa kulor som ligger tätt inpå varandra. Är lagret riktigt dåligt kan kulorna till och med ramla ur lagret.
Rulla till toppen