1 kommentar
Erik A: Om inte jag minns helt fel, så har Volvo, vid olika tidpunkter, rekommenderat såväl någon "vanlig" transmissionsolja, någon motorolja, samt någon ATF olja till den växellådan. Du kam nog...
Fråga: Hej Jim. Testat byta ut lamellerna på min ILO G50 och har justerat kopplingsarmen men den slirar fortfarande fast nu bara på höga varvtal. Har även köpt SAE 30-olja och har 2dl i motorn. Nu vet jag inget mer att testa. Hjälp, snälla!
Neo
Svar: Om det finns ett spel i kopplingsarmen och oljenivån är den rätta ska lamellerna inte slira. Om de ändå gör det så kan det bero på att kopplingsfjädrarna tappat spänsten. Lamellerna har du ju bytt (till nya?) så de ska inte vara orsaken. Men man kan testa med att rugga upp ytan på både stål- och fiberlamellerna med ett fint slippapper (korn 320 – 400) så kan friktionen öka en del.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
1 kommentar
Erik A: Om inte jag minns helt fel, så har Volvo, vid olika tidpunkter, rekommenderat såväl någon "vanlig" transmissionsolja, någon motorolja, samt någon ATF olja till den växellådan. Du kam nog...
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
om den är trimmad har du ett problem, om inte,
följ jims råd, trimming kan vara döden
för lamellerna, ta bara sachs som exempel..
Men detta har har börjat med att slira när oljan har varit varm men bara ökat mer och mer.. Har även bytta till race lameller
Har samma problem, nya race-lameller och fjädrar, slipat stållamellerna. När jag gasar på så slirar det innan det greppar. Trimmad? Ja. Ska man testa att korta distanshylsorna något för att få bättre tryck?
Brickor under fjädrarna fungerar nog bättre, tänkte fel där...