Vilka gängor på Sarolea från 1927?

Vilka gängor på Sarolea från 1927?

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har fått förtroendet att skruva på en Sarolea från 1927. Efter att motorn varit hos Stig i Axvall ska jag nu skruva ihop den och upptäcker att jag behöver byta pinnskruvarna till cylinderfoten. Ytterdiametern är 7,9 mm o stigningen ca 1,4 mm, så jag får det till 5/16". Vad ska man utgå ifrån att belgarna har använt för gängor, generellt sett?

Martin Frykstam

 

Svar: Jag är lite osäker på hur det ligger till med belgiska gängor. Jag tillverkade några delar till en belgisk hagelbössa från sent 1800-tal och där var det metriska gängor, bland annat M7x1 vilket är en standardgänga än idag.

En skruvs verkliga diameter ligger alltid lite under den nominella diametern. En M8-skruv är då ca 7,9 mm om man tar fram skjutmåttet och mäter över gängtopparna. En tumskruv med dimensionen 5/16" har då ett nominellt mått på 7,94 mm och om man mäter dess verkliga hamnar man även här runt 7,8 till 7,9 mm.

Anledningen till detta undermått är att det måste finnas ett visst spel mellan skruv om mutter. Skulle de ha exakt samma mått skulle de kärva, och minsta skada eller förorening skulle leda till att de fastnade i varandra.

När en skruv dessutom är använd så brukar den "krympa" ytterligare på grund av slitage och hantering som lätt rundar av de vassa gängtopparna. Stigningen på ca 1,4 mm låter visserligen som 5/16" UNC med sina 18 tpi (18 gängor per tum), men det amerikanska Unified-systemet ("UN" i UNC) blev inte standard förrän i slutet av 1940-talet.

Då kan det istället vara det engelska whitworth-systemet som är betydligt äldre. Där finns det också dimensionen 5/16"-18 och skillnaden mellan den och UNC är att Whitworth har 55 graders gängvinkel medan Unified har 60 grader. De passar ihop, men kan kärva lite på grund av skillnaden i gängvinkel.

Någon metrisk M8-gänga med en stigning på 1,4 mm känner jag inte till. Standard där är M8x1,25 där 1,25 är stigningen av ett varv i millimeter. Däremot har jag sprungit på sträckta skruvar som då fått en större "stigning" på grund av att de dragits ut som ett dragspel.

Nu vet jag inte om det är gängorna i blocket eller gängorna till muttrarna som håller cylindern som avses – eller kanske är det samma? Testa med att dra ner en UNC-skruv och en Whitworth-skruv i blocket och/eller i muttrarna som ska sitta där. Den som går lättast bör ha rätt gänga.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

10 kommentarer

Gurra: @hrister.andersson.54: jag misstänker att det är larmet som spökar. Koden har förkommit och när jag kopplar bort larmet går bilen naturligtvis inte att starta!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842