Kreidler Florett som stannar när man slår på bensinkranen

Fråga: Jag har en Kreidler Florett 1976 med en 14 mm Bing-förgasar avsedd för Kreidler. Kruxet är att motorn ”dör” direkt (på typ 2 sekunder) så fort man slår på bensinkranen… För att kunna ta sig någonstans måste man alltså ”snapsa” den med bensinkranen, köra 20 sekunder med kranen avstängd tills motor börjar dö, snapsa 2 sekunder med kranen, stänga kranen, köra 20 sekunder osv. Vad sjutton är fel med denna förgasare?

Mopeden har aldrig gått bra med just denna förgasarindivid (köpt begagnad) men ovanstående fenomen är nytt. Jag trodde jag löst det genom att justera blecket som stänger ”flottörnålen” men efter ca två km började den krångla på allvar enligt ovan.

Jag har haft isär förgasaren flera gånger men hittar inget uppenbart fel (utifrån mina kunskaper i alla fall). Jag har testat med tre olika flottörer, varav två nya, men felet verkar inte sitta där. Jag har också testat med tanklock av utan att det blev någon skillnad.

Just det närmast momentana motorstopp som en bensinkransöppning orsakar känns helskumt.

Korrigering till fråga om förgasarproblem (?) på en Kreidler: Efter att ha funderat lite under natten så dör motorn (börjar varva ner med ett böööö) på mindre än 1 sekund när man vrider på bensinkranen, inte ca 2 sekunder som jag skrev i originalfrågan. Tänkte att detta kunde ha betydelse om man pratar vakuum mm.

Johan

 

Svar: Testa med att slå på kranen under körning och låt den vara på tills motorn stannar. Ta sedan ur tändstiftet. Är detta blött så kommer det antingen alldeles för mycket bensin, eller så är gnistan för klen. Är tändstiftet istället torrt så kommer det inte fram något bränsle.

Om det är en otät flottör kan man testa med att slå på bensinkranen när motorn är avstängd. Läcker flottören kommer den snart att börja rinna bensin på utsidan av förgasaren.

Jim Lundberg

Rulla till toppen