Kreidler Florett som stannar när man slår på bensinkranen

Kreidler Florett som stannar när man slår på bensinkranen

Publicerad

Fråga: Jag har en Kreidler Florett 1976 med en 14 mm Bing-förgasar avsedd för Kreidler. Kruxet är att motorn "dör" direkt (på typ 2 sekunder) så fort man slår på bensinkranen... För att kunna ta sig någonstans måste man alltså "snapsa" den med bensinkranen, köra 20 sekunder med kranen avstängd tills motor börjar dö, snapsa 2 sekunder med kranen, stänga kranen, köra 20 sekunder osv. Vad sjutton är fel med denna förgasare?

Mopeden har aldrig gått bra med just denna förgasarindivid (köpt begagnad) men ovanstående fenomen är nytt. Jag trodde jag löst det genom att justera blecket som stänger "flottörnålen" men efter ca två km började den krångla på allvar enligt ovan.

Jag har haft isär förgasaren flera gånger men hittar inget uppenbart fel (utifrån mina kunskaper i alla fall). Jag har testat med tre olika flottörer, varav två nya, men felet verkar inte sitta där. Jag har också testat med tanklock av utan att det blev någon skillnad.

Just det närmast momentana motorstopp som en bensinkransöppning orsakar känns helskumt.

Korrigering till fråga om förgasarproblem (?) på en Kreidler: Efter att ha funderat lite under natten så dör motorn (börjar varva ner med ett böööö) på mindre än 1 sekund när man vrider på bensinkranen, inte ca 2 sekunder som jag skrev i originalfrågan. Tänkte att detta kunde ha betydelse om man pratar vakuum mm.

Johan

 

Svar: Testa med att slå på kranen under körning och låt den vara på tills motorn stannar. Ta sedan ur tändstiftet. Är detta blött så kommer det antingen alldeles för mycket bensin, eller så är gnistan för klen. Är tändstiftet istället torrt så kommer det inte fram något bränsle.

Om det är en otät flottör kan man testa med att slå på bensinkranen när motorn är avstängd. Läcker flottören kommer den snart att börja rinna bensin på utsidan av förgasaren.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rätt längd på stötdämpare Monark 1292

1 kommentar

Apaltorp: Hej Josefine. Tack, vad bra:) lite jobbigt med felbeställningar och returer, e-handel i all ära men det kan vara knepigt att få tag i någon på resp, företag att fråga,tack å lov så finns...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842