Avtätade ramlager på Husqvarna Flinta?

Fråga: Hej. Har köpt ny vevaxel med fulla vevskivor till min Husqvarna Flinta och den saknade ramlager. Har sedan länge nya fullkapslade lager 6202 -2Z C3. Kan jag använda dem som de är eller skall jag pilla bort kapslingarna? Skall i så fall fettet tvättas bort?

mvh

Kid

 

Svar: Några mopedmotorer (Zündapp KS 50 och ILO FP 50) har faktiskt 2Z-lager (dammskydd bestående av plåtskivor på sidorna av lagret) som ramlager. Varför vet jag inte, men mitt tips är att du pillar bort plåtsidorna med en liten skruvmejsel. Fettet kommer att tvättas bort av bensinen på några sekunder/minuter efter start, men kan möjligtvis orsaka loppa på stiftet innan det försvunnit.

C3-lager är optimalt till ramlager då dessa lager har ett något större spel än ett standardlager. Man väljer ofta C3-lager i applikationer där varvtalen är höga och/eller där temperaturskillnaden är stor mellan axel och gods. Dessa lager kan i viss mån även kompensera för små vinkelfel på axlarna.

Jim Lundberg

Rulla till toppen