Svag Monarped med Pilotmotor

Fråga: Hej experten! Jag har en Monarped 54-55:a med Pilotmotor och Pallasförgasare som funkar perfekt men är svag i uppförslut (små lut). Beställde ett justerbart munstycke till Pallas men det funkade naturligtvis inte enär munstycket sitter i flottörhuset (kollade inte före köpet)

Det fasta munstycket är storlek 47, såg någon artikel om att man ökar munstycket till 54 om motorn är svag. Räcker det med det eller ska jag ytterligare fortsätta uppgradera motorn? Insugningsrör kanske eller byta förgasare? Ny ägare till Pilotmotor.

Roland Dahlström

 

Svar: Mopeder före 1961 hade visserligen bara 0,8 hästkrafter, men ska ändå vara hyfsade backtagare. Sedan är ju saken rätt subjektiv med vad som menas med svag i uppförslut. Förarens krav (och vikt) är två faktorer som spelar in.

Men först och främst bör man se till att motorn presterar vad den är tänkt att göra från början. Tändningen ska stå rätt. För den enväxlade pilotmotorn gäller följande:

Brytaravstånd:                    0,3 – 0,4 mm

Förtändning:                       3,2 – 3,5 mm

Huvudmunstycke:              52

Sedan måste man se till att avgasporten och resten av avgassystemet inte är igensotat. Sliten kolv/kolvringar/cylinder ger också en svagare motor. Kolla kolvringsgapet genom att placera ringarna (utan kolven) i cylindern ovanför övre vändkanten eller under den nedre vändkanten och mät gapet med ett bladmått. Nya ringar ska ha ett gap på 0,15 – 0,20 mm.

Om vändkanten verkar hög (=sliten cylinder) kan man flytta ner ringarna strax under den övre vändkanten och mäta en gång till. För varje tiondels millimeter som cylindern är uppnött ökar kolvringsgapet med tre tiondels millimeter – allt enligt talet Pi (3,14) som är förhållandet mellan omkrets och diameter.

Med en moped med sin begränsade motoreffekt kan även lågt lufttryck i däcken och påliggande bromsar dra ner farten rejält.

Jim Lundberg

Rulla till toppen