Svag Monarped med Pilotmotor

Svag Monarped med Pilotmotor

Publicerad

Fråga: Hej experten! Jag har en Monarped 54-55:a med Pilotmotor och Pallasförgasare som funkar perfekt men är svag i uppförslut (små lut). Beställde ett justerbart munstycke till Pallas men det funkade naturligtvis inte enär munstycket sitter i flottörhuset (kollade inte före köpet)

Det fasta munstycket är storlek 47, såg någon artikel om att man ökar munstycket till 54 om motorn är svag. Räcker det med det eller ska jag ytterligare fortsätta uppgradera motorn? Insugningsrör kanske eller byta förgasare? Ny ägare till Pilotmotor.

Roland Dahlström

 

Svar: Mopeder före 1961 hade visserligen bara 0,8 hästkrafter, men ska ändå vara hyfsade backtagare. Sedan är ju saken rätt subjektiv med vad som menas med svag i uppförslut. Förarens krav (och vikt) är två faktorer som spelar in.

Men först och främst bör man se till att motorn presterar vad den är tänkt att göra från början. Tändningen ska stå rätt. För den enväxlade pilotmotorn gäller följande:

Brytaravstånd:                    0,3 – 0,4 mm

Förtändning:                       3,2 – 3,5 mm

Huvudmunstycke:              52

Sedan måste man se till att avgasporten och resten av avgassystemet inte är igensotat. Sliten kolv/kolvringar/cylinder ger också en svagare motor. Kolla kolvringsgapet genom att placera ringarna (utan kolven) i cylindern ovanför övre vändkanten eller under den nedre vändkanten och mät gapet med ett bladmått. Nya ringar ska ha ett gap på 0,15 – 0,20 mm.

Om vändkanten verkar hög (=sliten cylinder) kan man flytta ner ringarna strax under den övre vändkanten och mäta en gång till. För varje tiondels millimeter som cylindern är uppnött ökar kolvringsgapet med tre tiondels millimeter – allt enligt talet Pi (3,14) som är förhållandet mellan omkrets och diameter.

Med en moped med sin begränsade motoreffekt kan även lågt lufttryck i däcken och påliggande bromsar dra ner farten rejält.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Avdragare för kullager

1 kommentar

Ingvar Nilsson: Hej! Jag har också sett denna på Biltema. Men som jag har svarv så har jag valt att göra den "Jimska typen". Den griper ju i innerringens fasade bort-sida. Jag kan föreställa mig att...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842