Tändstift till Victoria MS 50

Tändstift till Victoria MS 50

Publicerad

Fråga: Hej, jag har en veteranmoped, Fram 41 med Victoria MS 50-motor från 1955. I Stora tvåtaktsboken, Del 1, står att tändstiftet för den liknande motorn Victoria MS 51(vad gäller Bosch) ska heta Bosch W 7 AC (tidigare benämning W 175 T1). Jag har köpt instruktionsbok för min motor och i den står det att tändstiftet ska heta Bosch W 175 T 11. Är det likvärdigt med det tändstift som omnämns i Stora tvåtaktsboken? Tack på förhand. Hälsningar Anders

Edlund

 

Svar: Jag har titta igenom Bosch tändstiftskataloger från 1940 till 1980 och ingenstans finns det tändstift med ändelsen "T11". Enligt Bosch äldre beteckningar (som gjordes om i början av 1980-talet) så står "T" för att isolatorn är tillverkad av ett material som de kallar "Pyranit". De två gröna ringarna på äldre boschtändstift är också ett kännetecken på att det är Pyranit i isolatorn.

Siffran efter "T" har följande betydelse: 1=Europeiskt normalutförande, 2=Lång gänglängd eller hög sockel, 3=Kort gänglängd – amerikanskt standardutförande. Det finns ett stort antal högre nummer i slutsiffran som jag inte har uppgifter om.

Däremot har Bosch specialtändstift för tvåtaktsmotorer med ändelsen "P11" och "M11" som har utökade värmetalsområden. W 240 P11 har värmetalet 175 – 240 och W 190 M11 har värmetalet 145 – 190. Det kan ju vara så enkelt att det är ett feltryck i instruktionsboken – att "T11" skulle varit "M11" eller "P11". Det händer tyvärr att det är faktafel i gamla instruktionsböcker.

Hur som helst så fungerar Bosch W 7 AC i din moped. Motsvarande NGK heter NGK B6HS. Sedan kan det ibland vara nödvändigt att laborera lite med värmetalet (första siffrorna i beteckningen) beroende på bland annat körstil. För Bosch nya beteckningar gäller: Högre siffra = varmare (mjukare) stift och för NGK gäller: Högre siffra = kallare (hårdare) stift.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Avdragare för kullager

1 kommentar

Ingvar Nilsson: Hej! Jag har också sett denna på Biltema. Men som jag har svarv så har jag valt att göra den "Jimska typen". Den griper ju i innerringens fasade bort-sida. Jag kan föreställa mig att...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842