Trött Crescent med sachsmotor

Trött Crescent med sachsmotor

Publicerad

Fråga: Hoj Jim. Har en Crescent 1964 med Sachsmotor. Helt original och 424mil på mätaren. Deltar i ett par mopedrallyn om året och har väl en av dom tröttaste mopparna. 32 km/timmen... typ. Tog bort pluggen och jämnade till lite (neråt). Fräste också av toppen en mm.

Hände inte mycket... misstänker förgasaren med sina 9mm. Kan jag göra något med den eller är det annan som gäller?   Van att bearbeta aluminium och har svarv, och fräs med ursvarvningsverktyg etc. Inte ute efter någon raket men 40 km/t är en dröm.

Gunnar Rohed

 

Svar: Att framföra en trimmad moped på allmän väg är ett lagbrott och Classic Motor kan därför inte gå ut med trimtips för mopeder. Men en moped från 1964 har en motor på 1 hästkraft (före 1961 gällde 0,8 Hk) och bör gå fortare än 32 km/t. Jag skulle nog inte sätta igång att bearbeta originaldelarna till en moped som endast har 424 mil på mätaren. En sådan lågmilare är unik och väldigt svår att hitta då de flesta mopeder från den tiden har gått mycket längre och brukar vara nerkörda, ombyggda eller söndertrimmade – inte sällan alltihop.

Att hitta en fin originalcylinder eller dito förgasare idag som inte är sönderborrad är svårt. Vill man trimma finns det numera massor av färdiga produkter – särskilt till Sachs.

Men börja med att kolla om mopeden verkligen har rätt prestanda. Sota ur avgasporten i cylindern samt hela avgassystemet. En tvåtaktare kan bygga upp rejäla sotlager på 400 mil.

Kolla även att tändningen står rätt. Till Sachsmotorn gäller följande:

Brytaravstånd:                  0,35 – 0,45 mm (ställs alltid innan förtändningen)

Förtändning:                     1,5 – 2,0 mm före övre dödläge

Mopeder är ju effektsvaga och då kan saker som lågt däckstryck, kärva hjullager och påliggande bromsar skala av åtskilliga kilometer i toppfart. Jag har nog aldrig kört en sachsmoped från den perioden som inte nosat på 40 km-strecket på slät mark och närmat sig 45 km/t i nerförsbackar.

Jim Lundberg

On
Off

11 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Avdragare för kullager

1 kommentar

Ingvar Nilsson: Hej! Jag har också sett denna på Biltema. Men som jag har svarv så har jag valt att göra den "Jimska typen". Den griper ju i innerringens fasade bort-sida. Jag kan föreställa mig att...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842