Fråga: Hoj Jim. Har en Crescent 1964 med Sachsmotor. Helt original och 424mil på mätaren. Deltar i ett par mopedrallyn om året och har väl en av dom tröttaste mopparna. 32 km/timmen… typ. Tog bort pluggen och jämnade till lite (neråt). Fräste också av toppen en mm.
Hände inte mycket… misstänker förgasaren med sina 9mm. Kan jag göra något med den eller är det annan som gäller? Van att bearbeta aluminium och har svarv, och fräs med ursvarvningsverktyg etc. Inte ute efter någon raket men 40 km/t är en dröm.
Gunnar Rohed
Svar: Att framföra en trimmad moped på allmän väg är ett lagbrott och Classic Motor kan därför inte gå ut med trimtips för mopeder. Men en moped från 1964 har en motor på 1 hästkraft (före 1961 gällde 0,8 Hk) och bör gå fortare än 32 km/t. Jag skulle nog inte sätta igång att bearbeta originaldelarna till en moped som endast har 424 mil på mätaren. En sådan lågmilare är unik och väldigt svår att hitta då de flesta mopeder från den tiden har gått mycket längre och brukar vara nerkörda, ombyggda eller söndertrimmade – inte sällan alltihop.
Att hitta en fin originalcylinder eller dito förgasare idag som inte är sönderborrad är svårt. Vill man trimma finns det numera massor av färdiga produkter – särskilt till Sachs.
Men börja med att kolla om mopeden verkligen har rätt prestanda. Sota ur avgasporten i cylindern samt hela avgassystemet. En tvåtaktare kan bygga upp rejäla sotlager på 400 mil.
Kolla även att tändningen står rätt. Till Sachsmotorn gäller följande:
Brytaravstånd: 0,35 – 0,45 mm (ställs alltid innan förtändningen)
Förtändning: 1,5 – 2,0 mm före övre dödläge
Mopeder är ju effektsvaga och då kan saker som lågt däckstryck, kärva hjullager och påliggande bromsar skala av åtskilliga kilometer i toppfart. Jag har nog aldrig kört en sachsmoped från den perioden som inte nosat på 40 km-strecket på slät mark och närmat sig 45 km/t i nerförsbackar.
Jim Lundberg