Renault Clio: koppla rätt

Fråga: Jag håller på att privatimportera en Renault Clio från 1991 som saknar sidoblinkers. Jag ska därför montera sådana inför registreringsbesiktning. Till befintlig blinkers går en röd och en svart kabel, finns det några riktlinjer för hur jag borde gå till väga för att sno ström från befintlig blinkerskabel? (Bilen i fråga är en förgasarmodell och ingen dator kommer att störas av detta.)

Jag har köpt wy5w/t10 lampsockel med tillhörande LED-lampa, vilka jag har förstått är känsliga för plus och minus och således måste parallellkopplas? Jag behöver inte nödvändigtvis installera just LED-lampor utan, är öppen för andra förslag, sockeln stöder även vanliga lampor. Kanske är jag fel ute. Vad är ”fel” och vad är ”rätt”?

Oskar

Svar: Kul med en modern klassiker. Generellt brukar svart kabel vara jord, vilket borde besvara din första fråga.

Beroende på hur kabeln är kopplad till blinkern finns det flera sätt att ”sno” ström. En dubbel flatstiftshylsa tycker jag är bäst, men det fungerar även med så kallade strömtjuvar.

Det finns vissa typer av LED-lampor som släpper igenom ström, men de flesta LED-lampor kräver att de matas med rätt polaritet, det är ju egentligen kraftiga lysdioder som endast släpper igenom ström åt ett håll. En traditionell glödlampa lyser oavsett från vilket håll strömmen matas.

LED-lampan har även den fördelen att den drar förhållandevis lite ström. Äldre blinksystem kan ge fel blinkfrekvens om du lägger till en glödlampa i kretsen, men det ska inte vara något problem med LED.

Jag tycker att du är rätt ute i ditt resonemang. Möjligheten finns också att du skaffar sidoblinkers och kablage från en skrotad första generationens Clio och bara flyttar över prylarna.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen