Motorcykeln stannar efter några minuter

Vakuumstyrda bensinkranar har ett "Pri"-läge som släpper förbi bensinen utan att motorn behöver startas.

Motorcykeln stannar efter några minuter

Publicerad

Fråga: Har i min ägo en motorcykel tvåcylindrig 4-takt 400 cc från början 80-talet. När man startar den går den några minuter och den drar riktigt på gas men sen sjunker varvtalet och den vill stanna. Hjälper ej att gasa mer helt verkningslöst ja den går knappt på mycket svag tomgång. Har kollat kondensator laddat upp o den (dubbla sladdar) ger bra gnista kall.

Varm har jag ej provat. Bränslekranen är vakuumstyrd och jag tror förgasarna är detsamma de är platta upptill. Kan det ha något med förgasarna och vakuumstyrningen? Tändsystemet ger gnista på stiften.

Tacksam för tips.

Kalle

 

Svar: Starta motorn och kör den tills den stannar och ta ur ett tändstift. Är detta fuktigt så beror stoppet på att gnistan har försvunnit och är det torrt så beror problemet på att det inte kommer något bränsle.

Vakuumstyrda bensinkranar har ett tredje läge som heter "Pri" (Prime) vilket man använder om förgasarna är helt tomma på bensin som efter vinteruppehållet eller soppatorsk. I Pri-läget kopplar man förbi vakuumfunktionen och bensinen rinner till förgasarna trots att motorn är avstängd. Annars uppstår ju moment 22 om man inte kan få igång motorn så att bensinkranen öppnar av vakuumet.

Testa med att köra i detta läge för att utröna om vakuumfunktionen inte är okej. Sprickor i vakuumslangen eller trasigt membran i kranen kan orsaka att kranen inte öppnar som den ska.

Kolla även att tanklockets ventilation inte är igensatt. Lätta på locket lite och provkör igen.

Jim Lundberg

On
Off

10 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rätt längd på stötdämpare Monark 1292

1 kommentar

Apaltorp: Hej Josefine. Tack, vad bra:) lite jobbigt med felbeställningar och returer, e-handel i all ära men det kan vara knepigt att få tag i någon på resp, företag att fråga,tack å lov så finns...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842