Motorcykeln stannar efter några minuter

Fråga: Har i min ägo en motorcykel tvåcylindrig 4-takt 400 cc från början 80-talet. När man startar den går den några minuter och den drar riktigt på gas men sen sjunker varvtalet och den vill stanna. Hjälper ej att gasa mer helt verkningslöst ja den går knappt på mycket svag tomgång. Har kollat kondensator laddat upp o den (dubbla sladdar) ger bra gnista kall.

Varm har jag ej provat. Bränslekranen är vakuumstyrd och jag tror förgasarna är detsamma de är platta upptill. Kan det ha något med förgasarna och vakuumstyrningen? Tändsystemet ger gnista på stiften.

Tacksam för tips.

Kalle

 

Svar: Starta motorn och kör den tills den stannar och ta ur ett tändstift. Är detta fuktigt så beror stoppet på att gnistan har försvunnit och är det torrt så beror problemet på att det inte kommer något bränsle.

Vakuumstyrda bensinkranar har ett tredje läge som heter ”Pri” (Prime) vilket man använder om förgasarna är helt tomma på bensin som efter vinteruppehållet eller soppatorsk. I Pri-läget kopplar man förbi vakuumfunktionen och bensinen rinner till förgasarna trots att motorn är avstängd. Annars uppstår ju moment 22 om man inte kan få igång motorn så att bensinkranen öppnar av vakuumet.

Testa med att köra i detta läge för att utröna om vakuumfunktionen inte är okej. Sprickor i vakuumslangen eller trasigt membran i kranen kan orsaka att kranen inte öppnar som den ska.

Kolla även att tanklockets ventilation inte är igensatt. Lätta på locket lite och provkör igen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen