Oljenivå treväxlad Sachsmotor

Oljenivå treväxlad Sachsmotor

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Crescent Compact med 3-växlad Sachsmotor och fotväxel. Årsmodell cirka 1975. Jag är lite konfunderad då det gäller oljenivå. Det verkar som att oljenivåpluggen och avtappningspluggen ligger på samma nivå. Så vitt jag vet ska oljenivån ligga 2 cm under inspektionsluckan. Om jag fyller på tills oljan rinner genom oljenivåpluggen så kan jag inte se någon olja i inspektionsluckan. Vad ska man tro om detta?

Med vänlig Hälsning Kenneth Andersson, Karlshamn

Svar: Hej Kenneth! Oljenivåpluggen och avtappningspluggen ligger i ungefärligt samma nivå, men är placerade i sektioner av motorn och det kan dröja lite innan olja kommit i "rätta nivån" när man tittar via inspektionsluckan.

Den rätta nivån (2 cm under inspektionsluckans kant) erhålls genom att fylla på olja genom hastighetsmätardrivningen, vilket då gör att oljan rinner då in till transmissionen via returhål i det högra motorblocket när rätt nivå erhållits. Utförlig beskrivning av oljebyte och påfyllning gällande Sachsmotorer finner du Här

Om oljan inte når upp till den nivå den ska ha i transmissionen via påfyllning kan man misstänka att blocket har en skada som är placerad lägre ned än ventilationshålet, vilket gör att olja rinner snabbare ut ur nivåpluggen än det borde och oljemängden blir för låg.

Mvh Josefine Andersson

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Avdragare för kullager

1 kommentar

Ingvar Nilsson: Hej! Jag har också sett denna på Biltema. Men som jag har svarv så har jag valt att göra den "Jimska typen". Den griper ju i innerringens fasade bort-sida. Jag kan föreställa mig att...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842