Byta kamaxellager på Volvo B20

Fråga: Hej. Jag tänkte byta kamaxellager på en Volvo B20-motor. När man ska montera dessa – kan man kyla lagret och värma blocket och trycka in det eller måste man ha eller göra ett specialverktyg?

Mvh Johan

 

Svar: Att värma blocket och kyla lagerbussningarna är nästan verkningslöst. Ett gjutjärnsblock utvidgar sig väldigt lite vid uppvärmning och dessutom tar det bara några sekunder innan lagerbussningen värmts upp av blocket till samma temperatur.

Man bör använda ett trappdorn både vid montering och demontering av dessa bussningar. Dornet ska passa i bussningen med någon tiondels mm spel så dornet inte fastnar eftersom bussningen krymper lite när den pressas in i sitt hål. Dornet ska sedan ha en kant som är aningen mindre än bussningens ytterdiameter.

Man kan såga av de gamla bussningarna med ett bågfilsblad så gå det lättare att få ur den ur sina hål, men då måste man se till att inte såga ner i motorblocket. Dessutom måste allt spån tas om hand.

I motorns bakkant sitter en plugg (övre bilden) som tas bort innan arbetet. De nya bussningarna kan man dra i med en gängstång och det är väldigt noga med att de inte kantrar och kommer in snett i sina hål. Man måste också ha koll på att oljehålen i bussningarna hamnar mitt för motsvarande hål i blocket. Smörj med olja innan bussningen pressas in.

Montera en ny plugg i blocket och använd gärna lite tätningsmassa. Om det börjar läcka olja här kan denna nå kopplingslamellen. Smörj in alla bussningarna innan kamaxeln stoppas in och se till att ingen kamnock repar bussningarna på vägen in. Tryck inte kamaxeln för hårt i botten – då kan pluggen baktill hoppa ur.

Jim Lundberg

Byta kamaxellager på Volvo B20
För att bussningarna ska tryckas in rakt i sina hål och inte deformeras bör man använda ett trappdorn vid monteringen.
Rulla till toppen