Byta kamaxellager på Volvo B20

Pluggen baktill på motorn ska tas ur vid byte av kamaxelbussningar.

Byta kamaxellager på Volvo B20

Publicerad

Fråga: Hej. Jag tänkte byta kamaxellager på en Volvo B20-motor. När man ska montera dessa – kan man kyla lagret och värma blocket och trycka in det eller måste man ha eller göra ett specialverktyg?

Mvh Johan

 

Svar: Att värma blocket och kyla lagerbussningarna är nästan verkningslöst. Ett gjutjärnsblock utvidgar sig väldigt lite vid uppvärmning och dessutom tar det bara några sekunder innan lagerbussningen värmts upp av blocket till samma temperatur.

Man bör använda ett trappdorn både vid montering och demontering av dessa bussningar. Dornet ska passa i bussningen med någon tiondels mm spel så dornet inte fastnar eftersom bussningen krymper lite när den pressas in i sitt hål. Dornet ska sedan ha en kant som är aningen mindre än bussningens ytterdiameter.

Man kan såga av de gamla bussningarna med ett bågfilsblad så gå det lättare att få ur den ur sina hål, men då måste man se till att inte såga ner i motorblocket. Dessutom måste allt spån tas om hand.

I motorns bakkant sitter en plugg (övre bilden) som tas bort innan arbetet. De nya bussningarna kan man dra i med en gängstång och det är väldigt noga med att de inte kantrar och kommer in snett i sina hål. Man måste också ha koll på att oljehålen i bussningarna hamnar mitt för motsvarande hål i blocket. Smörj med olja innan bussningen pressas in.

Montera en ny plugg i blocket och använd gärna lite tätningsmassa. Om det börjar läcka olja här kan denna nå kopplingslamellen. Smörj in alla bussningarna innan kamaxeln stoppas in och se till att ingen kamnock repar bussningarna på vägen in. Tryck inte kamaxeln för hårt i botten – då kan pluggen baktill hoppa ur.

Jim Lundberg

För att bussningarna ska tryckas in rakt i sina hål och inte deformeras bör man använda ett trappdorn vid monteringen.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Avdragare för kullager

1 kommentar

Ingvar Nilsson: Hej! Jag har också sett denna på Biltema. Men som jag har svarv så har jag valt att göra den "Jimska typen". Den griper ju i innerringens fasade bort-sida. Jag kan föreställa mig att...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842