Monark M 300 som börjat tjuvstanna

Tändsystem till Monark M300 (CZ).

Monark M 300 som börjat tjuvstanna

Publicerad

Fråga: Hej. Har en Monark M300 som idag började tjuvstanna för mig när jag körde. Det började med att jag körde fort och med fullt gaspådrag en bit utför en lång utförsbacke. Då började det. Den slocknade i farten och sen gjorde den det gång på gång på vägen hem. Går dock hur bra som helst att starta den. Känns som att den drar lite ojämnt och efter ett tag så slocknar den.

Jag gissar att något gick sönder när jag körde på hårt utför backen. Jag är så ny på motorer så jag vet inte vart jag ska börja leta. Har varit med om glappa tändstift och trasig bränsleslang på skotern tidigare och dessa stopp den gör liknar det. Skillnaden att Monarken går hur bra som helst att starta. Dessutom har tomgången slutat gå överhuvudtaget.

Tacksam för tips!

Jonathan

 

Svar: Det kan vara många anledningar till problemen och man får testa en sak i taget tills man funnit felet. Enklast är att prova med att byta tändstift som en början. Om inte detta gör någon skillnad kan det vara läge att kolla så att brytarna är i bra skick och rätt inställda. På CZ-motorn ska brytaravståndet (mätt när de är maximalt öppna) vara 0,30 – 0,40 mm. Förtändningen ska vara 4,5 mm vilket alltid justeras efter justering av brytarna. Det kan även vara kondensatorn som håller på att ge upp. Även tändspolen kan vara på väg att haverera.

Men felet kan även vara bränslerelaterat. Om en motor stannar efter en stunds körning kan det bero på bränslebrist. Tanklocket är ventilerat och måste släppa in luft vartefter bensinen förbrukas. Är det stopp i locket uppstår det ett undertryck i tanken så att bensinen slutar rinna, helt eller delvis. Provkör med locket lite löst påskruvat och se om felet försvinner. Det kan även vara stopp i bensinkranen. Lossa bensinslangen från förgasaren och öppna kranen. Bensinen ska rinna i en strid ström och flödet ska inte minska efter en stund.

Jim Lundberg

Uppdatering: Från Anders Österberg i svenska Jawa-klubben har vi fått nedanstående  beskrivining på hur man byter packboxen i vevhuset som sitter innanför svänghjulet.

Tack Anders!

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Avdragare för kullager

1 kommentar

Ingvar Nilsson: Hej! Jag har också sett denna på Biltema. Men som jag har svarv så har jag valt att göra den "Jimska typen". Den griper ju i innerringens fasade bort-sida. Jag kan föreställa mig att...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842