Monark M 300 som börjat tjuvstanna

Fråga: Hej. Har en Monark M300 som idag började tjuvstanna för mig när jag körde. Det började med att jag körde fort och med fullt gaspådrag en bit utför en lång utförsbacke. Då började det. Den slocknade i farten och sen gjorde den det gång på gång på vägen hem. Går dock hur bra som helst att starta den. Känns som att den drar lite ojämnt och efter ett tag så slocknar den.

Jag gissar att något gick sönder när jag körde på hårt utför backen. Jag är så ny på motorer så jag vet inte vart jag ska börja leta. Har varit med om glappa tändstift och trasig bränsleslang på skotern tidigare och dessa stopp den gör liknar det. Skillnaden att Monarken går hur bra som helst att starta. Dessutom har tomgången slutat gå överhuvudtaget.

Tacksam för tips!

Jonathan

 

Svar: Det kan vara många anledningar till problemen och man får testa en sak i taget tills man funnit felet. Enklast är att prova med att byta tändstift som en början. Om inte detta gör någon skillnad kan det vara läge att kolla så att brytarna är i bra skick och rätt inställda. På CZ-motorn ska brytaravståndet (mätt när de är maximalt öppna) vara 0,30 – 0,40 mm. Förtändningen ska vara 4,5 mm vilket alltid justeras efter justering av brytarna. Det kan även vara kondensatorn som håller på att ge upp. Även tändspolen kan vara på väg att haverera.

Men felet kan även vara bränslerelaterat. Om en motor stannar efter en stunds körning kan det bero på bränslebrist. Tanklocket är ventilerat och måste släppa in luft vartefter bensinen förbrukas. Är det stopp i locket uppstår det ett undertryck i tanken så att bensinen slutar rinna, helt eller delvis. Provkör med locket lite löst påskruvat och se om felet försvinner. Det kan även vara stopp i bensinkranen. Lossa bensinslangen från förgasaren och öppna kranen. Bensinen ska rinna i en strid ström och flödet ska inte minska efter en stund.

Jim Lundberg

Uppdatering: Från Anders Österberg i svenska Jawa-klubben har vi fått nedanstående  beskrivining på hur man byter packboxen i vevhuset som sitter innanför svänghjulet.

Tack Anders!

Monark M 300 som börjat tjuvstanna
Rulla till toppen