Åtdragningsmoment på Volvo B18

Fråga: Vad är det för åtdragningsmoment på diverse skruvar på en Volvo B18-motor? Tänker på topplocksbultar, ram- och vevlager och sådant.

Bosse

 

Svar: Jag har inte uppgifter på varenda skruv och mutter som sitter på B18-motorn, men här är de vanligaste:

Topplock:                            8,5 – 9,5 Kgm

Ramlageröverfall:               12 – 13 Kgm

Vevstakslager:                    5,2 – 5,8 Kgm

Svänghjul: (6 skruvar)        4,5 – 5,5 Kgm

Kamaxeldrevets mutter:     13 – 15 Kgm

Skruv till remskiva: (vev)   7 – 8 Kgm

Skruv till oljetråg:               0,8 – 1,1 Kgm

Vipparmsbrygga:                Uppgift saknas, men med 5/16″-skruv bör det vara 2 – 2,3 Kgm

Har man en momentnyckel som inte är graderad i Kgm (Kilogrammeter), utan i Nm (Newtonmeter) så tar man bara talet gånger 10. Exempel: 12 – 13 Kgm motsvarar 120 – 130 Nm.

Så gott som alltid ska skruvar och muttrar vara smorda vid momentdragning – undantaget om man använder gänglåsning, typ Loctite eller liknande (bra på svänghjulets skruvar). Blanda inte ihop muttrar och skruvar till topplock, ramlager och vevlager utan se till att de paras ihop redan vid demonteringen. Stick alla topplocksbultar genom en pappskiva i samma mönster som de satt i topplocket.

Dessa skruvförband är så hårt belastade att de ibland formar om sig mot varandra så att de kan gå trögt om de hamnar på en annan plats – eller får en annan mutter/skruv. Detta i sin tur kan ge dem för låg förspänning eftersom momentnyckeln mäter hur mycket kraft det går åt för att vrida runt dem – inte hur stor själva förspänningen blev.

Jim Lundberg

Rulla till toppen