Åtdragningsmoment på Volvo B18

Åtdragningsmoment på Volvo B18

Publicerad

Fråga: Vad är det för åtdragningsmoment på diverse skruvar på en Volvo B18-motor? Tänker på topplocksbultar, ram- och vevlager och sådant.

Bosse

 

Svar: Jag har inte uppgifter på varenda skruv och mutter som sitter på B18-motorn, men här är de vanligaste:

Topplock:                            8,5 – 9,5 Kgm

Ramlageröverfall:               12 – 13 Kgm

Vevstakslager:                    5,2 – 5,8 Kgm

Svänghjul: (6 skruvar)        4,5 – 5,5 Kgm

Kamaxeldrevets mutter:     13 – 15 Kgm

Skruv till remskiva: (vev)   7 – 8 Kgm

Skruv till oljetråg:               0,8 – 1,1 Kgm

Vipparmsbrygga:                Uppgift saknas, men med 5/16"-skruv bör det vara 2 - 2,3 Kgm

Har man en momentnyckel som inte är graderad i Kgm (Kilogrammeter), utan i Nm (Newtonmeter) så tar man bara talet gånger 10. Exempel: 12 – 13 Kgm motsvarar 120 – 130 Nm.

Så gott som alltid ska skruvar och muttrar vara smorda vid momentdragning – undantaget om man använder gänglåsning, typ Loctite eller liknande (bra på svänghjulets skruvar). Blanda inte ihop muttrar och skruvar till topplock, ramlager och vevlager utan se till att de paras ihop redan vid demonteringen. Stick alla topplocksbultar genom en pappskiva i samma mönster som de satt i topplocket.

Dessa skruvförband är så hårt belastade att de ibland formar om sig mot varandra så att de kan gå trögt om de hamnar på en annan plats – eller får en annan mutter/skruv. Detta i sin tur kan ge dem för låg förspänning eftersom momentnyckeln mäter hur mycket kraft det går åt för att vrida runt dem – inte hur stor själva förspänningen blev.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rätt längd på stötdämpare Monark 1292

1 kommentar

Apaltorp: Hej Josefine. Tack, vad bra:) lite jobbigt med felbeställningar och returer, e-handel i all ära men det kan vara knepigt att få tag i någon på resp, företag att fråga,tack å lov så finns...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842