Rikta fälgar på flakmoped

Fråga: Hej Jim. Hur riktar man en fälg på en flakmoped? Jag har köpt två nya men dom är inte okej.

Med vänlig hälsning

Anders Carlsson

 

Svar: Nu vet jag inte om det är den ekrade bakfälgen eller framfälgarna av plåt som avses. En skev ekerfälg riktas ju genom att man spänner/släpper på ekrarna så att fälgbanan hamnar där den ska. Ibland är fälgbanan skev på grund av dikeskörning och liknande och då måste den tas loss och riktas separat.

Samma gäller för plåtfälgar/plåthjul av den typen som sitter fram på flakmopeder. Är fälgen bucklig och kantstött får man lägga den på exempelvis träklossar och rikta den med en trä- eller gummiklubba.

Om hela plåtfälgen är skev snurrar man den och märker upp var och hur mycket den slår i en viss riktning. Därefter spänner man fast den med en grov gängstång i axelhålet. Runt stången måste man då ha distansbussningar som fyller ut spalten mellan gängstång och hålet i fälgen.

Gängstången drar man i sin tur fast i ett skruvstycke så allt sitter stadigt och sedan får man försöka rikta upp fälgen med diverse ”mjuka” verktyg som gummiklubba eller att man slår med en vanlig hammare med en träkloss som mellanlägg för att det inte ska uppstå bucklor.

Man kan, om skadorna är stora, behöva värma fälgen med en gassvets. Värm i så fall med reducerande låga (mycket acetylen – nästan så lågan sotar) så att värmen inte blir så intensiv och välj även ett stort munstycke på 700 – 1000 liter. Värm till rödvärme.

Tänk även på att om fälgen slår i sidled så kan man tillåta flera millimeters skevhet då detta inte märks vid körning. Jag har sett motorcykelhjul som slagit närmare centimetern i sidled utan att ägarna märkt av detta. I höjdled märks det dock fortare.

Jim Lundberg

Rulla till toppen