Fuktskydda bilen under vinteruppställningen

Så kallade silvergarage är gjorda för att användas utomhus och är därför helt täta mot fukt. Men just därför kan de ävan stänga in fukt som kan orsaka rost och mögelangrepp. Har man ett tak över fordonet är det bättre att täcka det med ett dammskydd som "andas" och släpper ut fukt.

Fuktskydda bilen under vinteruppställningen

Publicerad

Fråga: Tänkte ställa av min jänkar-bil och den får nu under vintern stå i en carport, det vill säga under tak, väggar och en port. Bilen kommer inte att komma i kontakt med snö. Däremot tänker jag på fukten. Då bilen står på grus, är det värt att lägga fuktspärrsplast på gruset, så får bilen stå på detta?

Har läst att ni rekommenderar oljebyte innan avställning, vilket nu är gjort. Men är det åter byte av olja inför första uppstart? Vore intressant att höra vad fukt- och oljeexperten Jim har att säga!

Tack!

Jonas

 

Svar: När det gäller olja är det alltid bra att byta till ny olja innan en längre uppställning. Anledningarna till detta är flera. Begagnad motorolja innehåller fukt, syror och sot- och slitpartiklar. Har man begagnad olja kvar så finns det risk för att fukt och syror angriper metallytor i motorn.

Partiklarna som består av sot och metall kommer över tid att sjunka till botten av tråget och lägga sig där som ett sediment och om man sedan tappar oljan efter uppställning kommer partiklarna på botten att ligga kvar utan att följa med oljan ut. När man sedan startar upp motorn med ny olja kommer partiklarna att virvla upp och förorena ned nya olja ganska omgående.

Av den anledningen ska man alltid varmköra motorn innan man tappar ur oljan så att alla föroreningar som då svävar i oja verkligen följer med ut. Vill man vara extra noggrann kan man byta oljorna i växellåda och slutväxel innan uppställningen – och även här efter en varmkörning. Har man bytt oljorna innan uppställningen finns det ingen anledning att göra om det när man ska börja köra igen. Möjligtvis om uppställningen varat i många år.

När det gäller fukt så beror fukthalten på hur uppställningsplatsen är beskaffad. Om fordonet står i ett ouppvärmt utrymme med väggar runt om så utsätts det för mindre fukt än om det bara stod under ett tak. Om underlaget är grus så är det mycket bättre än exempelvis gräs som innehåller både fukt och en del sura ämnen.

Men även en grusplan kan avge stora mängder fukt så man bör gräva en provgrop på några decimeters djup där fordonet ska stå. Är det torrt, eller på sin höjd aningen fuktigt, i botten på gropen är det nog ingen fara, men är det fuktigt eller till och med blött i gropen är marken rejält genomfuktad och kommer att avge fukt som kan leta sin in i fordonet och orsaka rost- och mögelangrepp.

Då kan det vara lämpligt att göra som du föreslog – att lägga ut en fuktspärr av plastfolie eller en lättpress på marken. Om man vill täcka över fordonet för att slippa damm och pollen måste detta skynke vara beskaffat så att det släpper igenom fukt. Ett så kallat "silvergarage" är helt tätt och skyddar därför mot regn och rusk, men förhindrar samtidigt att fukt på undersidan kan ta sig ut. Dessutom ska man veva ner samtliga fönster någon centimeter så att kupén luftas ur ordentligt.

Har man problem med möss får man ställa ut fällor och kanske sätta något finmaskigt när i fönsterspringorna. Ställ inte in någon "kemisk" avfuktare då dessa ofta innehåller salt som aktiv substans, och saltatmosfär är något som verkligen startar korrosion.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

1 kommentar

Gurra: Det här blir bra till vår 945:a som vi inte kan hitta strömläckan på. Jordkabeln från brytaren till minuspol på batteriet ser väldigt klen ut. Nu kanske jag avslöjar brister i min kunskap men behöver...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842