Läckande oljeplugg på Puch Dakota

Transmissionskåpa till Puch V3-motor. A=nivåplugg, B=avtappningsplugg.

Läckande oljeplugg på Puch Dakota

Publicerad

Fråga: Hej! Har en Puch Dakota där oljepluggen är runddragen. Den har den senaste tiden börjat läcka väldigt mycket mer, så jag misstänker att den tidigare ägaren hade tätat med något som nu börjat försvinna. Min fråga till er är därför: Vad kan jag använda för att minska läckaget från min runddragna oljeplugg?

Emanuel

 

Svar: Nu vet jag inte exakt vad du menar med "runddragen". För mig är en runddragen skruv, plugg eller mutter så skadad i själva nyckelfästet att sexkanterna är mer eller mindre borta. Den är alltså rund istället för sexkantig och därmed svår att lossa och dra åt. Om din plugg har denna skada är det bara att lossa den med en rörtång eller svetstång och köpa en ny plugg.

Men då den läcker olja vid pluggen tror jag att det handlar om gängpaj i motorn så att pluggen inte går att dra åt utan bara går runt när den är i botten. Jag förutsätter att det är avtappningspluggen (B) som det handlar om. Puch V3-motor som sitter ibland annat Dakota har samtliga oljepluggar i kåpan och inte i blocket som många andra motorer har.

Då kan man antingen byta hela kåpan mot en ny, eller så fixar man till det trasiga hålet i kåpan. Pluggens gänga är M8x1,25 vilket är en standardgänga. Det finns insatsgängor som består av en liten spiral i rostfritt stål som man sätter in i hålet efter att man först borrat ur den skadade gängan och sedan gängat upp hålet så att insatsgängan går i. Denna gänga är starkare än originalgängan i aluminiumgodset och man kan dessutom använda originalpluggen igen. Ny plugg finns annars hos Puchverkstan.

Det är viktigt att man både borrar och gängar rakt in i det skadade hålet så att pluggens skalle landar plant på tätningsytan runt hålet. Om hålet blir snett kommer skallen inte att täta. Ett annat alternativ är att gänga upp hålet till 3/8" UNF och använda en kort (kapad) skruv som plugg. Nästa steg upp är att gänga upp hålet till M10 och använda en kort (kapad) M10-skruv, men då börjar det bli lite tunt gods runt hålet på kåpans insida.

En sats med insatsgängor och verktyg från exempelvis Biltema kostar 249:- och det enda man behöver är en borrmaskin.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

1 kommentar

Gurra: Det här blir bra till vår 945:a som vi inte kan hitta strömläckan på. Jordkabeln från brytaren till minuspol på batteriet ser väldigt klen ut. Nu kanske jag avslöjar brister i min kunskap men behöver...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842