Norsjö Shopper som slirar på kopplingen i uppförsbackar

Fråga: Tjenare. Jag har en Norsjö Shopper med Saxonettemotor som gått max 50 mil! Jag har problem med att den slirar på kopplingen då man kör litet i uppförslut! Men på backväxeln funkar den perfekt!

Har bytt olja ett par gånger men ingen skillnad. Håller på att få andningsbesvär! . Tacksam om ni kan komma med svar på mitt problem.

Med vänlig hälsning

Hasse/PULAREN

 

Svar: Om det rör sig om en motor som bara gått 50 mil kan kopplingen knappast vara utsliten. Det kan däremot vara så att beläggen som sitter på kopplingens drivbackar har hårdnat av ålder och blivit glatta. I så fall kan den hjälpa med att man tar isär kopplingen och ruggar upp ytan på beläggen med slippapper. Eller så låter man en verkstad som renoverar automatlådor, eller bromsar, lägga på nya belägg.

Men det som är viktigt med en saxonettemotor är oljan. Dessa motorer ska ha ATF-olja och ingenting annat. Häller man i vanlig transmissions- eller motorolja så kommer kopplingen att slira extremt mycket. Har man gjort detta fel räcker det oftast inte med att byta till ATF-olja, utan det kan bli aktuellt att skölja ur motorn med exempelvis lacknafta – eller att man får ta isär kopplingen och tvätta drivbackarnas belägg med aceton.

Olika ATF-oljor är olika ”sträva” och ger då mer eller mindre friktion i kopplingen. Normalt brukar man ha i ATF Dexron III i saxonettemotorn, men man kan även testa någon Ford ATF-olja som kan vara något strävare och därmed lite bättre grepp i kopplingen.

Om man demonterar kopplingen på saxonetten måste man ha koll på hur drivbackarna suttit. Jag har för mig att de går att vända fel och då kommer kopplingen inte att fungera som den ska.

Jim Lundberg

Norsjö Shopper som slirar på kopplingen i uppförsbackar
Saxonettmotorns centrifugalkoppling ska enbart ha automatlådeolja, ATF, och ingenting annat. Häller man i fel typ av olja kan det behövas en sköjning eller demontering av kopplingen.
Rulla till toppen