Olika pedaler på Monark Monarscoot?

Olika pedaler på Monark Monarscoot?

Publicerad

Fråga: Hej, undrar på tramporna på min Monarscoot M33, tror jag den heter. ILO motor, tvåväxlad, hand. Ska de vara olika på höger respektive vänster sida? Den ena är rak, den andra är böjd. Ska det inte vara likadana?

Thomas Erlandsson

 

Svar: Det är inte ovanligt att pedalramarna ser olika ut på höger och vänster sida. Ofta är det för att pedalarmen ska gå fritt från exempelvis bromsarmar och liknande.

Men hur det ska se ut på just din moped vet jag tyvärr inte, bara att i reservdelskatalogen för ILO-motorn är bägge pedalarmarna raka. Men det kan ändå skilja beroende på hur själva mopeden är konstruerad.

Sedan är det ju så att pedalerna är väldigt utsatta och bland det första som kröks eller går av vid omkullkörningar. Det är inte ovanligt att man ser mopeder med väldigt omaka pedaler där man tagit vad man haft på hyllan.

Två saker måste man känna till när det gäller pedalarmar om man tänker byta. Gängan till själva pedalen är olika på vänster och höger sida. På vänster pedal är det vänstergänga och på höger pedal är det då högergänga. Skulle man sätta pedalerna fel finns det stor risk för att de kommer att gänga upp sig och lossna.

Det andra är att mopedpedaler har olika stora hål för motorns pedalaxel. Skillnaden är bara någon tiondel, men tillräckligt för att en pedalarm med "lilla" hålet inte går att få dit på en motor med den större axeln. Gör man det omvända kommer pedalen att glappa märkbart på axeln.

Kanske någon av våra besökare ha en likadan Monarscoot med originalpedaler som kan tipsa Thomas?

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

1 kommentar

Gurra: Det här blir bra till vår 945:a som vi inte kan hitta strömläckan på. Jordkabeln från brytaren till minuspol på batteriet ser väldigt klen ut. Nu kanske jag avslöjar brister i min kunskap men behöver...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842