Byta lager på ILO FP 50

Byta lager på ILO FP 50

Publicerad

Fråga: Hej jag ska klyva en ILO FP50-motor och undrar hur många lager som ni rekommenderar att man byter. Men även andra saker som är bra att passa på att byta när motorn väl är klyvd.

Pontus

 

Svar: ILO FP 50-motorn innehåller bara fyra kullager och två packboxar så mitt tips är att byta samtliga när motorn ändå är delad. Motorn har uppgraderats när det gäller ramlagren och upp till motornummer 60 943 ska det vara två stycken 16002 och från och med motornummer 60 944 ska det vara två stycken 6202. Lager och packboxar till ILO FP 50 hittar du bland annat hos Jacking AB på telefon 0227-133 22.

Det man bör kolla i motorn är den fyrkantiga sektionen på den utgående axeln som kan vara rejält spårig efter lamellerna. Blir dessa spår för djupa kommer de att hindra lamellernas rörelse i längdled vid frikoppling. Samma sak gäller de så lamellerna som ser ut som en fyrklöver. Det fyrkantiga hålet i centrum kan vara rejält slitet. Känn på vevstakslagret genom att dra/trycka staken mot/från vevstakslagret. Här ska glappet helst inte vara kännbart.

De två dreven i motorn är visserligen smorda av oljeblandad bensin, men har ändå en väldigt lång livslängd. Det finns ett lager med lösa kulor eller nålar i centrum på det stora drevet som bör kontrolleras. I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett reparationsanvisning för ILO FP 50 (och 20 andra motorer). Behöver du en ny kolv så passar kolvar till Puch (Florida, Dakota m.fl.) före 1970 vilka har 10 mm kolvbult. Eventuellt får man kapa dessa kolvar ett par mm i underkant för att insuget ska öppna som det är tänkt.

Jim Lundberg

Den utgående axeln kan vara spårig efter lamellerna. Är spåren djupare än så här kan de störa kopplingens funktion.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

1 kommentar

Gurra: Det här blir bra till vår 945:a som vi inte kan hitta strömläckan på. Jordkabeln från brytaren till minuspol på batteriet ser väldigt klen ut. Nu kanske jag avslöjar brister i min kunskap men behöver...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842