Byta lager på ILO FP 50

Fråga: Hej jag ska klyva en ILO FP50-motor och undrar hur många lager som ni rekommenderar att man byter. Men även andra saker som är bra att passa på att byta när motorn väl är klyvd.

Pontus

 

Svar: ILO FP 50-motorn innehåller bara fyra kullager och två packboxar så mitt tips är att byta samtliga när motorn ändå är delad. Motorn har uppgraderats när det gäller ramlagren och upp till motornummer 60 943 ska det vara två stycken 16002 och från och med motornummer 60 944 ska det vara två stycken 6202. Lager och packboxar till ILO FP 50 hittar du bland annat hos Jacking AB på telefon 0227-133 22.

Det man bör kolla i motorn är den fyrkantiga sektionen på den utgående axeln som kan vara rejält spårig efter lamellerna. Blir dessa spår för djupa kommer de att hindra lamellernas rörelse i längdled vid frikoppling. Samma sak gäller de så lamellerna som ser ut som en fyrklöver. Det fyrkantiga hålet i centrum kan vara rejält slitet. Känn på vevstakslagret genom att dra/trycka staken mot/från vevstakslagret. Här ska glappet helst inte vara kännbart.

De två dreven i motorn är visserligen smorda av oljeblandad bensin, men har ändå en väldigt lång livslängd. Det finns ett lager med lösa kulor eller nålar i centrum på det stora drevet som bör kontrolleras. I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett reparationsanvisning för ILO FP 50 (och 20 andra motorer). Behöver du en ny kolv så passar kolvar till Puch (Florida, Dakota m.fl.) före 1970 vilka har 10 mm kolvbult. Eventuellt får man kapa dessa kolvar ett par mm i underkant för att insuget ska öppna som det är tänkt.

Jim Lundberg

Byta lager på ILO FP 50
Den utgående axeln kan vara spårig efter lamellerna. Är spåren djupare än så här kan de störa kopplingens funktion.
Rulla till toppen