Tom spole i tändsystem på gokartmotor

Denna platta sitter på Eves kartmotor och har en olindad spolkärna. Fabrikat: CEV.

Tom spole i tändsystem på gokartmotor

Publicerad

Fråga: Hej. Undrar varför man har en tom spole på tändbryggan på gamla gokart-motorer? Det finns en intern primärspole och en extern sekundärspole. Har tändningsproblem med min silverpilmotor där jag bara har tändspolen. Kan de bli någon turbulens i magnetfälten?

Med vänlig hälsning,

Eve Ask

 

Svar: I en svänghjulsmagnet sitter samtliga spolar så tätt att det är ofrånkomligt att det påverkar varandra. En klassiker är när motorn börjar misstända varje gång an tänder lyset. Tändningen och belysningen har ju separata spolar, men trots detta påverkas magnetfälten innanför svänghjulet när spolarna arbetar. I detta specifika fall är det oftast brytaravståndet (som styr gnistans styrka) som står fel och då räcker det med belysningspolens påverkan av magnetfältet för att tändstörningar ska uppstå.

Stensholms fabrik (senare Stefa) var en av de första tillverkarna som lyckades minimera påverkan mellan spolarna i en svänghjulsmagnet. Men varför det sitter en tom stomme till en spole i gocartmotorer har jag tyvärr ingen aning om. Det kan ju vara så att den tomma spolens stomme agerar som en "dummy" för en belysningsspole om systemet är konstruerat så att det krävs en spole (tom eller lindad) för att magnetfälten ska fungera som det är tänkt.

När det gäller silverpilsmotorn så kan du ju testa med att tillfälligt stoppa i två belysningsspolar för att se om gnistan dyker upp då. Men jag skulle nog börja med att testa kondensatorn och tändspolen för att utröna om dessa verkligen fungerar. Många begagnade delar är tyvärr defekta på grund av ålder trots att de ser bra ut på ytan. Jag har kört mopedmotorer som saknat belysningsspole utan problem.

Jim Lundberg

Denna platta sitter på Eves silverpilmotor som är svårstartad. Han har bytt kondensator, brytare och spole utan framgång. Fabrikat Bosch.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842