Tom spole i tändsystem på gokartmotor

Fråga: Hej. Undrar varför man har en tom spole på tändbryggan på gamla gokart-motorer? Det finns en intern primärspole och en extern sekundärspole. Har tändningsproblem med min silverpilmotor där jag bara har tändspolen. Kan de bli någon turbulens i magnetfälten?

Med vänlig hälsning,

Eve Ask

 

Svar: I en svänghjulsmagnet sitter samtliga spolar så tätt att det är ofrånkomligt att det påverkar varandra. En klassiker är när motorn börjar misstända varje gång an tänder lyset. Tändningen och belysningen har ju separata spolar, men trots detta påverkas magnetfälten innanför svänghjulet när spolarna arbetar. I detta specifika fall är det oftast brytaravståndet (som styr gnistans styrka) som står fel och då räcker det med belysningspolens påverkan av magnetfältet för att tändstörningar ska uppstå.

Stensholms fabrik (senare Stefa) var en av de första tillverkarna som lyckades minimera påverkan mellan spolarna i en svänghjulsmagnet. Men varför det sitter en tom stomme till en spole i gocartmotorer har jag tyvärr ingen aning om. Det kan ju vara så att den tomma spolens stomme agerar som en ”dummy” för en belysningsspole om systemet är konstruerat så att det krävs en spole (tom eller lindad) för att magnetfälten ska fungera som det är tänkt.

När det gäller silverpilsmotorn så kan du ju testa med att tillfälligt stoppa i två belysningsspolar för att se om gnistan dyker upp då. Men jag skulle nog börja med att testa kondensatorn och tändspolen för att utröna om dessa verkligen fungerar. Många begagnade delar är tyvärr defekta på grund av ålder trots att de ser bra ut på ytan. Jag har kört mopedmotorer som saknat belysningsspole utan problem.

Jim Lundberg

Tom spole i tändsystem på gokartmotor
Denna platta sitter på Eves silverpilmotor som är svårstartad. Han har bytt kondensator, brytare och spole utan framgång. Fabrikat Bosch.
Rulla till toppen