Svårjusterad tomgång på tvåväxlad Sachs

Fråga: Hej. Jag har problem med att justera förgasaren på min Sachsmotor (handväxlad) den har ingen tomgång och sen lyckas jag inte justera det ställbara munstycket så det blir bra.

Johan Lang

 

Svar: Det kan vara så att det är samma orsak till bägge problemen. Det händer att ställbara munstycken inte fungerar som de ska – trots att de egentligen bara arbetar som en vanlig vattenkran vid diskbänken. Man kan steglöst reglera flödet från noll till alldeles för mycket.

Testa med ett annat munstycke och se om det blir bättre. Har du en otrimmad motor med dito förgasare kan du montera ett fast munstycke av storlek 54. Min erfarenhet är att fasta munstycken fungerar bäst.

Men problemen kan även bestå av att motorn drar i sig tjuvluft. Får motorn i sig tjuvluft kan tomgången bli orolig och motorn vill gärna rusa upp i varv. Det är inte ovanlig att förgasarflänsen på sachsmotorerna är skev på grund av att man dragit åt fästmuttrana för hårt. En skev förgasarfläns kan man plana av mot ett slippapper som man lagt på ett absolut plant underlag. Kolla samtidigt att den tjocka bakelitpackningen inte är mosad i ändarna.

Läckande packboxar i vevhuset – eller läckande cylinderfotspackning kan också ge samma problem. Kolla också att trotteln löper lätt i förgasaren samt att det finns ett par millimeters spel i gasvajern.

Jim Lundberg

Svårjusterad tomgång på tvåväxlad Sachs
Fasta munstycken tenderar att fungera bättre än ställbara. Dessa finns i (minst) två längder. Det långa passar bingförgasarna i sachsmotorer.
Svårjusterad tomgång på tvåväxlad Sachs
Bingförgasare till Sachs. 1: Tomgångsskruv. 2:Huvudmunstycke. 3: justering till gasvajer.
Rulla till toppen