Kylaren läcker kall

Kylaren läcker kall

Publicerad

Fråga: Jag har spolat ur kylsystemet och monterat på ny termostat och packning. Kör med gamla kylslangarna och jag har lite svårt att få dessa täta. När motorn är varm och när jag har tryck i kylsystemet läcker det ingenting, men så fort motorn får kallna börjar det droppa ur slangarna. Kan packningsklister vara en tanke att smeta på slangändan? Något speciellt klister tillsammans med nya slangklämmor? Så fort det blir nollgradigt ute droppar det ännu mer.
En annan fråga, på min kylare finns ingen nivåmarkering. Så fort jag fyller på för mycket rinner det från slangarna, men när nivån är cirka 10 centimeter ner så är det tätt och trycket normalt. Trodde dessa kylare alltid skulle fyllas till toppen?

Andreas

Svar: Det verkar som gummit i slangarna börjar bli dåligt. Det kan bero på att slangarna varit sammanpressade så länge att de ändrat form. Som en tillfällig lösning skulle jag prova att smeta på lite permatex eller annan packningsmassa på insidan av slangändarna, samt att flytta slangklämmorna en aning. På så sätt tätar de mot gummi som inte är deformerat. En mer långsiktig, och bättre, lösning är att montera nya slangar.

Din andra fråga är lite svårare då jag inte vet vad du menar med "dessa kylare". Generellt ska en kylare fyllas till skvallerröret vid påfyllningen. Har kylsystemet ett expansionskärl ska nivån ligga mellan markeringarna Min och Max.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842