Kylaren läcker kall

Fråga: Jag har spolat ur kylsystemet och monterat på ny termostat och packning. Kör med gamla kylslangarna och jag har lite svårt att få dessa täta. När motorn är varm och när jag har tryck i kylsystemet läcker det ingenting, men så fort motorn får kallna börjar det droppa ur slangarna. Kan packningsklister vara en tanke att smeta på slangändan? Något speciellt klister tillsammans med nya slangklämmor? Så fort det blir nollgradigt ute droppar det ännu mer.
En annan fråga, på min kylare finns ingen nivåmarkering. Så fort jag fyller på för mycket rinner det från slangarna, men när nivån är cirka 10 centimeter ner så är det tätt och trycket normalt. Trodde dessa kylare alltid skulle fyllas till toppen?

Andreas

Svar: Det verkar som gummit i slangarna börjar bli dåligt. Det kan bero på att slangarna varit sammanpressade så länge att de ändrat form. Som en tillfällig lösning skulle jag prova att smeta på lite permatex eller annan packningsmassa på insidan av slangändarna, samt att flytta slangklämmorna en aning. På så sätt tätar de mot gummi som inte är deformerat. En mer långsiktig, och bättre, lösning är att montera nya slangar.

Din andra fråga är lite svårare då jag inte vet vad du menar med ”dessa kylare”. Generellt ska en kylare fyllas till skvallerröret vid påfyllningen. Har kylsystemet ett expansionskärl ska nivån ligga mellan markeringarna Min och Max.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen